Școala Viitorului: Înscrieri la concursul de inovație și creativitate în era educației digitale

Școala Viitorului

Școala Viitorului este un proiect educațional pilot, lansat de Școala FDVDR, platforma națională de e-learning a Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României.

Pornind de la numeroasele studii făcute de-a lungul timpului, care au demonstrat că scrisul de mână aduce beneficii importante precum atenția, concentrarea, memoria, extrem de importante în dezvoltarea armonioasă a copiilor, Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României lansează un proiect educațional pilot.

Acesta constă în organizarea unui concurs inedit, prin care dorește să încurajeze scrisul de mână, folosind mijloacele digitale moderne, în procesul de predare-învățare.

Școala Viitorului, un concurs de inovație și creativitate

Concursul urmărește conștientizarea beneficiilor utilizării mijloacelor digitale, în procesul de predare-învățare.

De asemenea se dorește și încurajarea elevilor și profesorilor pentru a folosirea instrumentelor și resurselor moderne aliniate la cerințele devenite actuale și la tendințele de transformare a mediului de lucru.

Utilizarea acestora, prin  transferul și asimilarea unor cunoștințe și competențe digitale, ar putea deveni un suport real în educația și dezvoltarea copiilor.

Nu în ultimul rând, concursul urmărește premierea creativității elevilor și pedagogilor moderni!

Concursul ”Școala Viitorului” se adresează tuturor instituțiilor și formelor de învățământ public și privat din România, din ciclul primar, gimnazial și liceal.

Parteneri:

  • WACOM;
  • Newline;
  • Revista PSYCHOLOGIES România.

Scopul concursului

Scopul concursului Școala Viitorului este de a încuraja elevii, cadrele didactice și chiar părinții, să utilizeze instrumentele și resursele moderne, care îmbină metodele tradiționale cu cerințele și competențele digitale ale zilelor noastre, precum și premierea creativității elevilor și pedagogilor moderni.

Context: Avantajele scrisului de mână

Scrisul de mână este vital în dezvoltarea unor aptitudini umane precum atenția, concentrarea, memoria, organizarea și metodologia. Scrisul este un precursor al învățării. Fără dezvoltarea psihomotorie esențială asociată cu scrisul, copiii sunt mai puțin capabili să fixeze subiectele și materialul lecțiilor.

„Dezvoltarea neuro-cognitivă prin scrisul de mână la vârsta școlară este un subiect de interes major în cercetările recente. Studiile au demonstrat că procesul fizic și mental al scrierii manuale implică regiuni specifice ale creierului, stimulând conexiunile neuronale și dezvoltând abilități cognitive esențiale”, a declarat Cătălin Anghelache, Neuro Change Practitioner, Revista Psychologies România, partener în acest proiect.

Potrivit lui, prin intermediul mișcărilor precise ale mâinilor și coordonării fine, copiii își dezvoltă memoria, gândirea abstractă, creativitatea și exprimarea verbală.

„De asemenea, scrisul de mână contribuie la îmbunătățirea concentrării, dezvoltarea abilităților motorii și organizarea informațiilor. Aceste aspecte sugerează că scrisul de mână nu ar trebui neglijat în favoarea tehnologiei digitale, deoarece joacă un rol semnificativ în dezvoltarea globală și neuro-cognitivă a copiilor școlari”, a mai declarat Cătălin Anghelache.

Școala Viitorului și scrisul de mână

Scrisul de mână și cititul sunt competențe inseparabile, spun specialiștii, fiind rezultatul procesului mental care implică codarea și decodarea informației în creier. Problemele de scriere pot afecta capacitatea copilului de a citi sau de a lua notițe, lucruri care duc la dificultăți de înțelegere și de concentrare, unele dintr cele mai grave probleme ale elevilor din ziua de astăzi.

Deoarece scrisul este un proces cognitiv complex ce combină tehnicile perceptuale cu cele senzorio-motorii, este important ca cei mici să învețe să scrie corect și fluent încă de la început. Instrumentele bune de scris pot fi o importantă sursă de motivație pentru a-i ajuta să se dezvolte la cel mai bun nivel de performanță.

Cercetările din cadrul Association for Psychological Science arată că notițele preluate cu pixul pe hârtie, mai puțin pe laptop, asigură o mai bună calitate de învățare, iar scrisul este o strategie eficientă de a reține și internaliza ideile.

Premiul competiției constă în utilarea unui laborator informatic cu:

  • 25 de tablete grafice WACOM;
  • 1 display interactiv Newline;
  • Instruirea a două cadre didactice, la sediul WACOM din Dusseldorf, Germania, respectiv profesorul care a coordonat echipa câștigătoare și un al doilea cadru didactic desemnat de către instituția educațională câștigătoare.

 

  • WEBINARII în cadrul programului național WEBDIDACTICA Educațional

Vor avea loc 2-3 webinari, în cadrul programului WEBDIDACTICA Educațional, la care vor fi invitați atât părinții, cât și profesorii și în cadrul cărora vor fi prezentate beneficiilor utilizării mijloacelor digitale, în procesul de predare-învățare, atât acasă, cât și la școală.

În cadrul webinariilor vor fi invitați o serie de specialiști și psihologi care vor vorbi despre ceea ce reprezintă scrisul de mână, la nivel neurologic, și ce este important ca elevii să își antreneze, încă de la vârste mici, creierul și funcțiile cognitive.

  • Lecția de creativitate în era digitală

Școlile vor înscrie proiectele, respectiv vor trimite un video de maxim 3 minute, prin intermediul formularului de înscriere de mai jos, care prezintă rezumatul unei lecții desfășurate în sala de clasă, folosind creativitatea în mediul digital, în cadrul desfășurării unei ore, indiferent de disciplină. Acestea vor trebui să prezinte activitatea cadrelor didactice și modul în care susțin o oră de curs, folosind tehnologia digitală, ca să stimuleze elevii.

La înscrierea proiectului, profesorul coordonator trebuie să încarce și un Acord de participare, semnat de către părinții elevilor care fac parte din echipa care aplică la acest concurs.

Notă:

*Datele se pot modifica în funcție de numărul de participanți înscriși și disponibilitatea acestora pentru sesiunile online sau „hands-on”.

ro_RO