Caracteristicile copiilor olimpici
- Sunt creativi si au un nivel ridicat de inteligenta.
- Traiesc la o intensitate mult mai ridicata decat celelalte persoane esecul, dar si succesul. Orice experienta prin care trec este valorificata la maxim.
- Se implica mult mai mult in orice activitate si consuma energie in cantitati mari, epuizandu-se in scopul obtinerii celui mai bun rezultat.
- Pot sa aiba un grup larg de prieteni alaturi de care sa se simta bine, dar la fel, pot sa aiba doar unul sau doi prieteni pe care sa-i vada adevarati confidenti.
- Au standarde ridicate pe toate domeniile de existenta: note bune la scoala, relatii de prietenie de calitate, relatie buna cu cadrele didactice etc.
- Pot face fata stresului de la scoala mai bine decat ceilalti copii. Multi copii cu inteligenta superioara si participanti la olimpiade sunt mai bine adaptati la viata de scolar deoarece sunt “antrenati” sa faca fata competitiei, sa nu se lase descurajati de obstacole si sa depuna efort constant pentru obtinerea succesului.
- Pe de alta parte, copiii olimpici care nu reusesc sa aiba o viata sociala si emotionala echilibrata (nu au suficienti prieteni, se simt foarte presati de asteptarile celor din jur), pot avea mai multe dificultati atat la scoala, cat si in ceea ce priveste pregatirea si participarea la olimpiade.
Care sunt riscurile pentru copiii olimpici, in societate?
-
Nu simt ca ar avea prea multe de impartasit cu cei de varsta lor(neavand pasiuni comune) si ajung sa se excluda singuri din mediile sociale. In plus, nici nu au atat de mult timp liber pe care sa il petreaca impreuna cu copiii de varsta lor.
- Cei din jur evita interactiunile cu copiii olimpici fiindca ei cred ca vor fi mereu evaluati, iar orice discutie inseamna de fapt o competitie de cunostinte. In plus, performanta copilului olimpic ii poate intimida pe ceilalti copii sau ii poate determina sa il catalogheze ca “tocilar”.
Care sunt riscurile pentru copiii olimpici, la nivel psihologic?
Atunci cand copiii care fac performanta nu reusesc sa aiba un echilibru socio-emotional, apar o serie de probleme:
– cresc riscurile de depresie si comportamente de suicid,
– creste vulnerabilitate de a dezvolta tulburari de anxietate si atacuri de panica,
– dezamagirile sunt traite mult mai intens,
– nu reusesc sa se bucure de reusitele lor,
– isi seteaza obiective aproape imposibil de atins si tind sa fie perfectionisti.
Cum il ajuti pe copilul olimpic sa isi faca prieteni?
2. Invata-l abilitati de comunicare si de comportament in situatii sociale. Asigura-te ca stie sa isi exprime o parere in contradictoriu, ca stie sa negocieze, sa isi ceara scuze, sa spuna “nu” sau sa ceara ajutorul celor din jur. Asemenea situatii si multe altele pot fi hotaratoare in viata sociala a copilului, de ele depinzand felul in care ceilalti copii se vor raporta in viitor la copilul tau. Puteti exersa impreuna aceste abilitati, in discutiile din fiecare zi, fara a le aborda ca pe“lectii” pe care le predai copilului, ci indrumandu-l discret catre cele mai potrivite modalitati de reactie in situatii dificile de comunicare.
3. Ofera-i posibilitatea de a petrece timpul liber impreuna cu alti copii. Poti opta pentru ateliere de creatie sau pentru cursuri extrascolare la care participa mai multi copii. Astfel, ii vei da ocazia copilului sa cunoasca persoane noi si sa gaseasca prieteni potriviti. Poti gasi cursul extrascolar potrivit in rubrica de Activitati extrascolare.
4. Invata-l sa comunice si despre alte subiecte decat cele care il intereseaza. Multi copii supradotati gasesc cu dificultate subiecte comune de discutie cu cei din jur, pentru ca nu toti copiii sunt la fel de pasionati de un anumit domeniu ca ei insisi. Recomanda-i ca atunci cand simte ca nu are ce sa spuna unui alt copil, sa ii adreseze acestuia intrebari. Aceasta poate fi o modalitate de a incepe o relatie si de a descoperi ce lucruri au in comun.