Transformarea educației în era digitală. Viziuni și soluții la conferința WEBDIDACTICA „Educația 2.0: Provocări și Oportunități pentru Școala Viitorului”

Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a organizat ultima conferință din 2023. Evenimentul WEBDIDACTICA „Educația 2.0: Provocări și Oportunități pentru Școala Viitorului” a adunat speakeri de top din domeniul educației și tehnologiei. Panelul de discuții s-a centrat pe evoluția învățării în era digitală, cu accent pe adaptabilitate și integrarea tehnologiei în educație și modul în care acestea pot transforma interacțiunea dintre profesori și elevi.

Marian Staș, expert renumit în educație și Președintele Clubului Liderii Mileniului Trei, a subliniat necesitatea unui curriculum flexibil, axat pe alegerea elevilor. Expertul a prezentat un proiect pilot implementat în câteva școli din România, care încurajează elevii să-și modeleze propriul parcurs educațional.

„Modelul la decizia elevilor din oferta școlii învață copiii să aleagă și să decidă. Acest lucru implică profesorii și părinții să fie alături de copiii ca să-i învețe cum să aleagă pentru semestrul următor și să facă cea mai bună alegere. Dacă alegerea nu a fost cea mai fericită, în semestrul următor o să aleagă mai bine. Spre exemplu, în liceu, elevii au la dispoziție 64 de opțiuni de cursuri de-a lungul a patru ani, cu posibilitatea de a alege de două ori pe semestru. Din aceste 64 de opțiuni, 32 sunt alese din trunchiul comun și 32 în funcție de preferințele elevului. Astfel, elevii au 32 de posibilități, nu doar de a învăța pe de rost teoria, ci de a aplica cunoștințele și de a-și dezvolta capacitatea de a decide singuri. Ei vor învăța din ceea ce îi interesează și le face plăcere sau din ceea ce au curiozitatea să dezvolte mai departe” a explicat Marian Staș.

Dănuț Eremenco, expert în tehnologie pentru educație, a evidențiat necesitatea adaptării tehnologiei la cerințele educaționale și nu invers. Expertul spune că tehnologia trebuie să susțină învățarea activă și să transforme educația într-o experiență interactivă și captivantă atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

„Tehnologia trebuie să fie incluzivă. Adaptăm tehnologia la oamenii din educație, nu invers. Nu încercăm să formăm cadre didactice într-o anumită direcție, pentru o anumită tehnologie. Pentru că există atât elevi cât și cadre didactice cu pregătiri diferite, fie de nivel, fie de specific. Tehnologia trebuie să permită transmiterea de cunoștințe, de informații, ușor, fără niciun fel de efort, cât se poate de natural, așa cum o facem cu o tablă albă în sala de clasă. Lectorul, indiferent de nivelul de învățământ, trebuie să se concentreze pe mesajul pe care îl transmite, pe conținutul prezentat, nu pe tehnologia pe care o folosește să transmită acest mesaj”, a subliniat Dănuț Eremenco.

Gabriela Maalouf, psiholog și expert în educație, a accentuat importanța adaptabilității în contextul educației moderne. Ea a scos în evidență modul în care tehnologia eficientizează învățarea și poate aduce beneficii semnificative elevilor, facilitând o relație dinamică între profesori și elevi.

„Copiii deja familiarizați cu tehnologia, joacă foarte multe jocuri video, sunt pe social media, și așteaptă același nivel de angajare în zona de utilizare a tehnologiei în timpul procesului de învățare. Ar fi foarte bine dacă noi profesorii, noi părinții, am reuși să ne dezvoltăm o etică cu privire la utilizarea tehnologiei, astfel încât copiii noștri să o vadă nu ca o distracție, ci ca un instrument de lucru. Este important să fim flexibili, să ne cunoaștem elevii, să vorbim pe gustul lor, să folosim resursele potrivite stilului de învățare”, a menționat Gabriela Maalouf.

Seria de Conferințe WEBDIDACTICA, inițiată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, reunește experți, educatori și lideri de opinie în domeniul educației de excelență. Acestea constituie o platformă valoroasă pentru cadrele didactice și părinți, promovând schimbul de idei noi și familiarizarea cu cele mai recente tendințe din educație.

WEBDIDACTICA „Educația 2.0: Provocări și Oportunități pentru Școala Viitorului s-a desfășurat în cadrul proiectului-concurs național „Scoala Viitorului”.

ro_RO