Educare anti-bullying

Școala ar trebui să fie mediul sigur și prietenos unde copiii obțin cunoștințe și deprinderi esențiale și dezvoltă relații definitorii pentru viitorul lor, într-o lume mai bună, mai tolerantă.

Psihologii ar trebui să organizeze o serie de activități anti-bullying, în urma cărora copiii să afle ce efecte dezastruoase pot avea jignirile, poreclele sau amenințările. Prin astfel de activități Anti-Bullying putem identifica acest fenomen și cum să ne protejăm de el.

Întâlnirile non-formale, de educare anti-bullying, ar putea porni de la o poveste frumos ilustrată, cu un mesaj moralizator care să acapareze atenția și interesul copiilor. Prin jocuri educative și strategii bine gândite, copiii trebuie să fie îndrumați să înțeleagă postura în care se expune fiecare parte a acțiunii de bullying și să conștientizeze consecințele grave pe care aceasta le poate avea.

Prin activități interactive copiii se pot familiariza cu diferiți termeni specifici din sfera bullying-ului și pot afla răspunsuri la diferite întrebări:

Ce este bullying-ul? Comportament de intimidare, hărțuire, umilire, excludere, luare în derâdere a cuiva.

Care sunt caracteristicile bullying-ului?

  1. este intenționat (agresorul are intenția să rănească pe cineva)
  2. este repetat (aceeași persoană este rănită mereu)
  3. dezechilibru de forțe (agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură).

Unde se întâmplă bullying-ul? La școală, în pauză, pe terenul de sport, pe stradă, în parc, în drum spre școală;

Cum se simte cel agresat (victima)? Trist, furios, umilit, rănit, temător, vinovat, plânge, neimportant, neîncrezător, lovește, dezgustat, slab;

Care sunt metodele? Porecle, bârfe, lovit, jignit, umilit, tachinare, smuls, împins, înjurat, amenințat, râde de victimă, cyberbullying, deposedare de lucruri;

Ce obțin cei care fac bullying? Apreciere, valorizare, atenția colegilor, bunuri, popularitate, putere;

Expresii jignitoare: Nu ai fost invitat! Pârâcioasă! Nu ești cool! Ciudatul! Plângăciosul! Grasa! Ochelaristul! Tocilarul! Săracul!

Afirmații pozitive: Ești deștept! Ești amuzant! Mă simt bine cu tine! Îți stă bine cu ochelarii! Ești un coleg important! Ești curajos! Stai cu noi! Ești înțelegător! Ești bun!

Pe baza unor exerciții simple copiii își pot da seama de consecințele negative ale bullying-ului și efectele sale dezastruoase, atât din punct de vedere emoțional cât și educațional. Copiii vor ajunge să deducă singuri faptul că „Rănile fizice se vindecă mai ușor, dar cuvintele lasă urme grele, chiar și după trecerea anilor”.

Cum mă protejez de bullying? (5 pași)

  1. Ignor și plec!
  2. Spun: ”Oprește-te, mă deranjezi!”
  3. Spun: ”Oprește-te, nu îmi place ce faci!”
  4. Spun: ”Oprește-te, altfel o anunț pe doamna!”
  5. Plec și spun ce s-a întâmplat doamnei

Promovarea unor proiecte de învățare pe echipe care să reducă izolarea socială, să desfășoare activități și proiecte care să dezvolte abilități de rezolvare a conflictelor și să implice elevii în participarea la jocuri, jocuri de rol sau alte activități care să-i ajute să empatizeze, să înțeleagă alte perspective și să-și exprime emoțiile.

Este necesar ca școala să rămână mediul sigur și prietenos unde copiii obțin cunoștințe și deprinderi esențiale și dezvoltă relații definitorii pentru viitorul lor, într-o lume mai bună, mai tolerantă.

Împreună, prin fiecare acțiune pe care o facem, putem contribui la construirea unei școli prietenoase, care promovează egalitatea, respectul, nondiscriminarea și incluziunea tuturor copiilor.

 

Foto: learningliftoff.com

ro_RO