Programul „O minte sclipitoare” destinat copiilor și tinerilor supradotați din România

O minte sclipitoare copii supradotați, copii geniali romania

Programul „O minte sclipitoare” se derulează în această perioadă. Este destinat copiilor și tinerilor supradotați din România

Țara noastră are cel mai mare număr de copii supradotați din Europa, potrivit statisticilor. România este pe primul loc la acest capitol, unul din șase copii având o minte sclipitoare.

 

Cu toate acestea, vestea bună este însoțită de una rea, din cauza sistemului educațional rigid în care acești copii supradotați se pierd.

Deși există legea 17/2007, care susține crearea programelor de educație diferențiată pentru tinerii capabili de performanță înaltă, mulți dintre ei, aproximativ 97% nu ajung să își atingă potențialul.

Sunt marginalizați, victime ale bullying-ului și nu au un sistem bine pus la punct care să-i ajute să depășească aceste probleme.

Singurii care au șansa să își valorifice potențialul sunt cei care provin din familii cu situații financiare bune și care trăiesc în mediul urban dezvoltat.

Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României își propune să schimbe statisticile

Ajuns deja la a III-a ediție, programul „O minte sclipitoare” a devenit un proiect accesibil pentru un număr foarte mare de copii care altfel nu ar fi avut oportunitatea de a fi testați. Programele existente, în acest moment, la nivel național sunt contra cost și, prin urmare, inaccesibile multor copii supradotați.

Scopul principal al proiectului este acela de la oferi copiilor cu o inteligență de nivel înalt, părinților și profesorilor acestora, consiliere și suport în identificarea și utilizarea celor mai bune instrumente și practici educaționale.

În acest fel, copiii vor avea o șansă reală de a-și dezvolta abilitățile, astfel încât să-și atingă maximumul de potențial nativ.

„O minte sclipitoare”: ediția a treia

Prima etapă din cea de-a treia ediție a avut un număr de 119 copii. Ei au susținut testele de evaluare a inteligenței multiple (logico-matematică, spatială, lingvistică). În urma testării, nouă copii au trecut mai departe. Aceștia au avut ocazia de a fi evaluați prin aplicarea testului Matricilor Progresive Standard (S.P.M.).

Testul a fost elaborat de psihologul J.C. Raven în colaborare cu psihiatrul L.S. Penrose, și reprezintă un test non-verbal de măsurare a proceselor intelectuale ale copiilor.

În urma testului a fost creat un raport care să ajute părinții și profesorii în pregătirea pașilor necesari pentru dezvoltarea fiecărui copil. Dar și pentru a le pune în valoare trăsăturile de personalitate și să obțină performanțe, pe măsura capacității intelectuale individuale.

Cu ajutorul consilierilor, copiii supradotați vor fi în măsură să afle care sunt ariile ce trebuie dezvoltate

Ultima etapă cuprinde patru ședințe de activități menite să ajute cei nouă finaliști să își dezvolte abilitățile de comunicare și să își poată atinge nivelul maxim de performanță.

În aceste ședințe vor fi abordate următoarele subiecte:

  • Ședința 1: Inteligența emoțională

  • Ședința 2: Motivația de învățare și Stiluri de învățare

  • Ședința 3: Comunicare eficientă

  • Ședința 4: Modalități de a face față comportamentelor de bullying

Un alt scop important al acestui proiect este acela de a elabora un GHID PENTRU PĂRINȚI ȘI PROFESORI. Acesta ajută la dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale copiilor supradotați. Ghidul va fi distribuit, ulterior, în toate școlile, de către fundație.

Ghidul pentru profesori este pregătit de experți în domeniu și va oferi informații și strategii practice privind dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale copiilor supradotați.

Pe baza acestui ghid, profesorii vor avea acces la o serie de activități complementare. Acestea vin în sprijinul copiilor și tinerilor cu abilități specifice supradotaților. Astfel elevilor le vor fi puse în valoare trăsăturile de personalitate și vor avea performanțe, pe măsura capacității intelectuale individuale.

O minte sclipitoare ediția I

O minte sclipitoare ediția a II-a

ro_RO