Cuvantul IQ tradus din expresia nemteasca “Intelligenz-Quotient”, preluat si de americani sub forma de “intelligence quotient” sau IQ inseamna coeficient de inteligenta si reprezinta un scor derivat din unul dintre testele standard care masoara inteligenta unei persoane.
Pana la varsta de 4 ani, creierul unui copil se dezvolta exploziv de repede. De fapt, creierul unui copil ajunge la 90% din dimensiunea creierului unui adult inainte de a merge la gradinita. Astfel ca in aceasta perioada de dezvoltare exploziva, creierul este ca o fereastra deschisa pentru a invata lucruri noi.
Creierul nu se va opri din dezvoltare la varsta de 4 ani, din contra el va continua sa se organizeze si sa se restructureze pana in copilarie, pana la stadiul de adult, cand va deveni mai complex. Copiii pot invata cel mai eficient in modul cel mai natural. Unii invata mai repede decat ceilalti, altii pur si simplu ii ajung din urma.
Emotia stimuleaza invatarea
Atasarea sentimentala este critica in dezvoltarea emotionala si sociala a copilului pentru ca si aceasta ajuta la cresterea IQ-ului. Relatiile sentimentale cu cei din jur din timpul copilariei sunt esentiale mai ales atunci cand copiii sunt micuti. Astfel, prin ascultarea cu atentie si pastrarea contactului vizual cu copilul se pastreaza o „conexiune” cu cel mic. Conexiune care ii va ajuta creierasul sa se dezvolte pentru ca neuronii (celulele nervoase) se conecteaza cu ajutorul conexiunilor sociale si ale limbajului. Invatarea poate fi uneori motivata de sentimentele de afectiune. Deseori copiii devin interesati de invatare pentru ca aceasta este importanta pentru oamenii la care el tine.
In contrast, atunci cand copiii nu se simt in siguranta, abilitatea lor de invatare este afectata. Exista o structura nervoasa numita amigdala (nu amigdalele de care stim cu toti) care are drept rol de a regla emotia. Atunci cand copiii se simt amenintati, amigdala realizeaza un raspuns, practic o reactie in lant care ofera posibilitatea “emotiei” de a pune stapanire pe rational, care duce mai departe la “inchiderea” tuturor functiilor ca ne ajuta sa gandim. Un stress precoce sau de lunga durata in viata unui copil poate aduce schimbari majore in aceasta parte a creierului, facandu-l pe micut foarte susceptibil la stress si mai putin susceptibil la invatare. Insa, iubirea si afectiunea celor din jur il poate proteja de toate acestea.
Experienta “sculpteaza” creierul
Creierul este singurul organ din organismul nostru care se poate modifica singur dupa experienta si experienta. Stim deja ca experientele pe care le avem de-a lungul vietii modifica si reorganizeaza structura si fiziologia creierului.
Cea mai buna modalitate de invatare este cea prin relationarea activa. Varietatea de invatare prin experienta in lumea reala este cu adevarata cea mai buna metoda de a ajuta inteligenta copilului.
Sursa: copilul.ro