Utilizarea calculatorului în învăţământul preşcolar

Educaţia este într-un flux permanent de schimbare. Evoluţia  societăţii este din ce în ce mai alertă, devine tot mai marcată de necesitatea cunoaşterii rapide, complete şi corecte a realităţii înconjurătoare, pentru ca luarea deciziilor să fie făcută ferm, oportun şi competent. Acest lucru duce la creşterea volumului de informaţii ce trebuie analizat, la necesitatea stocării şi prelucrării acesteia, deci la necesitatea utilizării calculatorului atât în viaţa de zi cu zi cât şi în procesul instructiv-educativ. Mediile virtuale, tehnologiile digitale nu reprezintă o simplă adăugare în planul de învăţământ, ele trebuie să fie integrate deplin „în serviciul educaţiei” la toate nivelurile sistemului şcolar. Cadrele didactice  trebuie să fie formaţe pentru a face faţă schimbării şi inovării. Activităţile educaţionale de astăzi trebuie să se desfăşoare într-o manieră nouă, modernă.

În grădiniţă, calculatorul este foarte util atât preşcolarului cât şi cadrului didactic, însă folosirea lui trebuie realizată astfel încât să conducă la îmbunătăţirea calitativă a  procesului instructiv-educativ şi  nu să îl îngreuneze. Calculatorul trebuie folosit astfel încât să urmărească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor deprinderi care să permită copilului să se adapteze cerinţelor unei societăţi aflată într-o permanentă evoluţie. Acesta trebuie să fie pregătit pentru schimbări, să le întâmpine cu entuziasm nu cu frică şi rezistenţă. Orientaţi cu încredere spre schimbare copiii vor simţi nevoia de a fi instruiţi cât mai bine pentru a face faţă noilor tipuri de profesii.

Eficienţa calculatorului  în procesul educativ este  determinată de mai mulţi factori: gradul de pregătire al cadrului didactic în utilizarea calculatorului, de numărul de copii, de interesul, cunoştinţele şi abilităţile acestora, de atmosfera din clasă şi tipul programelor folosite, de timpul cât se integrează softul în activitate, de sincronizarea explicaţiilor cu secvenţele utilizate, de metodele de evaluare, de fişele de lucru elaborate.

Utilizarea la întâmplare, fără un scop precis, la un moment nepotrivit a calculatorului în timpul activităţii conduce la plictiseală, monotonie, ineficienţa învăţării prin neparticiparea unor copii la activitate, nerealizarea obiectivelor propuse şi poate produce repulsie faţă de acest mijloc modern de predare-învăţare-evaluare.
Folosirea în exces a calculatorului poate duce la pierderea abilitaţilor practice, de calcul şi de investigare a realităţii, la deteriorarea relaţiilor umane.
Deasemenea, individualizarea excesivă a învăţării duce la negarea dialogului copil-cadru didactic şi la izolarea actului de învăţare în contextul său psihosocial.

Utilizarea calculatorului are şi numeroase avantaje:

  • Stimulează  capacitaţea de învăţare;
  • Consolidează  abilităţile de investigare ştiinţifică;
  • Întărireşte motivaţia copiilor în procesul de instructiv-educativ;
  • Stimulează gândirea logică, memoria  şi imaginaţia;
  • Introduce un stil cognitiv, eficent, un stil de muncă independentă;
  • Instalează un climat de autodepăşire, competitivitate;
  • Mobilizează funcţiile psihomotorii în utilizarea calculatorului;
  • Dezvoltă cultura vizuală.

Calculatorul este extrem de util deoarece simulează procese şi fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atât de bine în evidenţă. Astfel, prin intermediul lui se oferă copiilor modelări, justificări şi ilustrări ale conceptelor abstracte, ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu observabile din diferite motive. Permite realizarea unor experimente imposibil de realizat practic datorită lipsei materialului didactic, a dotării necorespunzătoare a laboratoarelor şcolare sau a pericolului la care erau expuşi elevii şi profesorul. Preşcolarii au posibilitatea să modifice foarte uşor condiţiile în care se desfăşoară experimentul virtual, îl pot repeta de un număr suficient de ori astfel încât să poată urmări modul în care se desfăşoară fenomenele studiate, pot extrage singuri concluziile, pot enunţa legi. Deşi efectuarea experimentelor reale este extrem de utilă deoarece aşa cum spunea un proverb chinez: ”o imagine înlocuieşte 1000 de cuvinte”, pregătirea şi realizarea acestora consumă timp şi material didactic.

Tehnica modernă şi învăţământul centrat pe nevoile, dorinţele şi posibilităţile elevului impune desfăşurarea de activităţi diferenţiate pe grupe de nivel.

Însă, trebuie supravegheată activitatea copiilor în faţa calculatorului deoarece de multe ori poate crea dependenţă!

Educatoare:  Marin Gheorghiţa
Grădiniţa: “Inocenţa ” – Găeşti, Dâmboviţa

Sursa: didactic.ro

en_US