Inteligența este singura resursă strategică a României, iar statul ar trebui să investească mai mult în dezvoltarea copiilor asta în contextul în care tinerii români nu au deocamdată posibilități concrete de a-şi descoperi și împlini potențialul în propria țara, spune profesorul Dan Voiculescu, într-un material prezentat, în exclusivitate, pe Antena3.ro
“Prin amabilitatea echipei Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României (FDVDR), am avut posibilitatea de a citi eseurile redactate de participanții la concursul ”Bursa pentru Educație Vocațională”.
Câteva scurte observații:
Raportându-mă la experiența personală în lucrul cu tinerii, acumulată atât în media, politică și afaceri, cât și de la catedra ASE, am descoperit un progres solid în noua generație de elevi și studenți români, care au reușit să se elibereze de “complexul periferiei” lumii occidentale.
Printre rândurile lucrărilor citite, am identificat personalități puternice, echilibrate, încrezătoare în propriul destin. Cu toate neajunsurile sale, este evident că internetul a oferit un esențial acces global la informație, a eliminat granițele geografice, culturale și educaționale, contribuind la formarea unei generații pregătite să își concureze cu succes colegii din orice alt colț al lumii.
Pentru a-i stimula să învețe, să devină mai buni, mai competitivi și, mai ales, pentru a alege să rămână în România, tinerii noștri au nevoie de posibilități concrete de a-și descoperi și împlini potențialul în propria țară. Numărul uriaș de înscrieri la concursul FDVDR este o dovadă obiectivă în acest sens.
Propuneri concrete atât pentru cei care conduc sistemul național de educație, cât și pentru opinia publică în general
1. Introducerea unor cursuri de “utilizare a internetului” în programa școlară, încă din ciclul primar.
Sunt bunic, știu că mulți dintre copiii României “se nasc cu tableta sau telefonul în mână” și că deprind o serie de “competențe specifice” încă înainte de a merge la școală, dar cu atât mai necesar ar fi o “materie școlară” prietenoasă, în care să învețe sistematic, atât oportunitățile, cât și riscurile internetului.
2. Reevaluarea sistemului de concursuri și olimpiade școlare, astfel încât să se stimuleze creativitatea aplicată la necesitățile reale ale societății în care trăim.
Performanța școlară trebuie să pregătească performanța socială și profesională, așa cum se întâmplă deja în majoritatea sistemelor de educație din Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii”, a precizat profesorul Dan Voiculescu.