Dezvoltarea abilităţilor de lider la copii

Toţi copiii se nasc cu abilităţi de lider. Dar ei îşi dezvoltă aceste abilităţi la diferite vârste şi în diverse modalităţi. Unii pot avea abilităţile de lider mascate pe care le dezvoltă abia în perioada adolescenţei sau doar când sunt adulţi. În cazul altora, astfel de comportamente se dezvoltă încă din copilărie sau în adolescenţă. La alţi copii se observă de mici abilităţile de lider care se pot dezvolta sau pot regresa pe măsură ce cresc.
Chiar dacă toţi copiii au abilităţi de lider din naştere, dacă ele nu sunt cultivate şi dezvoltate se pierd sau îşi estompează manifestarea. În procesul dezvoltării abilităţilor de lider, rolul cel mai important revine părinţilor şi profesorilor care îl pot ajuta fie să-şi dezvolte aceste capacităţi, fie le pot anula printr-un comportament neadecvat.

Stilul de educaţie
Specialiştii americani au descoperit că micuţii crescuţi într-un stil autoritar, dar pozitiv şi care în acelaşi timp sunt sprijiniţi de părinţi, îşi asumă un rol de lider la locul de muncă şi, în general, în comunitate atunci când devin adulţi. Specialiştii definesc drept stil de educaţie “autoritar” comportamentul ce implică stabilirea unor limite şi a unor aşteptări clare. Asta înseamnă că părinţii spun copiilor care sunt regulile pe care nu au voie să le încalce (care este ora de culcare, că nu au voie să umble la aragaz etc.) şi în acelaşi timp şi ce aşteaptă ca ei să realizeze.
Potrivit studiului publicat în revista “The Leadership Quarterly”, stilul de educaţie al părinţilor are un rol fundamental în dezvoltarea abilităţilor de lider la copil.

Tendinţa de a încălca regulile
În acelaşi timp, încercarea celor mici de a trece dincolo de limitele stabilite de părinţi este un semn al abilităţilor lor de lideri. Asta le dă copiilor oportunitatea de a învăţa de ce sunt stabilite anumite reguli. În acelaşi timp, ei învaţă de la părinţi cum să-şi atingă obiectivele fără a încălca regulile. Această regulă nu este însă valabilă atunci când copilul trece peste aceste limite, neţinând cont deloc de regulile impuse de părinţi şi pare a avea mai degrabă un comportament opus.
“Aceste exemple de comportament din copilărie când se încearcă încălcarea regulilor nu are efecte negative mai târziu în viaţă”, spune profesorul Maria Rotundo. Asta nu înseamnă că toţi copiii crescuţi într-un stil “autoritar” vor deveni mai târziu lideri, dar sunt mai predispuşi să devină conducători.

Sursa: RevistaFelicia.ro

en_US