Articol publicat în Săptămâna Financiară în data de 15 octombrie 2010
Avem licee şi universităţi particulare, dar n-avem şcoli de artă: taxele şcolare ar fi prea mari.
În condiţiile în care toată structura extracurriculară (casele pionierilor, casele de cultură, căminele culturale, şcolile populare de artă) din timpul regimului comunist a fost eradicată fără milă, învăţământul vocaţional din afara sistemului de stat s-a „refugiat”, pe de o parte, în puţinele Universităţi private care au facultăţi sau catedre specifice artei, dar mai ales în proiectele şi programele câtorva organizaţii şi fundaţii.
În privinţa universităţilor private, dintre cele aproximativ 70 existente, foarte puţine au facultăţi sau catedre aferente artei. Iar acelea s-au îngrămădit spre actorie sau regia de teatru şi film (Hyperion, Universitatea Ecologică Bucureşti, Colegiul Universitar Waldorf, Tibiscus – Timişoara).
Cea mai redutabilă în acest sens este Universitatea Hyperion, cu o foarte puternică Facultate de Arte, care pregăteşte studenţi la actorie, regie de teatru şi film, imagine film şi TV, fotografie.
Doctorat sau profesionalism?
Dintre actorii care au terminat la Hyperion, unii sunt deja cunoscuţi şi au intrat în componenţa unor teatre de prestigiu: Răzvan Hâncu, Anemona Niculescu (TNB), Delia Seceleanu (Teatrul de Comedie), Ştefan Cepoi (Teatrul Naţional din Craiova), Georgiana Mazilu (Constanţa), Sebastian Lupu şi Mirela Niţă (Oradea). Profesorii care predau aici sunt şi ei nume de rezonanţă: Maia Morgenstern, Virgil Ogăşanu, Magda Catone, Tomi Cristin, Ruxandra Sireteanu, Mircea Anca, Damian Crâşmaru, Rodica Mandache. Eusebiu Ştefănescu, decanul facultăţii, are două „nedumeriri”. Una este legată de „struţo-cămila” învăţământului de stat, care este garantat în Constituţie ca fiind gratuit, dar care şi-a creat extensii de locuri contra-cost. Ceea ce Eusebiu Ştefănescu consideră a fi neconstituţional, pe de o parte, şi o formă de concurenţă neloială pe de altă parte. A doua „nedumeri-re” (de fapt, supărare de-a dreptul) este aceea că legislaţia impune profesorilor să aibă doctoratul în domeniu, ceea ce i se pare o absurditate. „Cum să cer eu Maiei Morgenstern sau lui Damian Crâşmaru să-şi dea doctoratul? N-au destulă autoritate profesională? Care e scopul cursurilor predate? Nu să formeze profesionişti? Eu n-o să fiu niciodată de acord ca actoria sau regia să fie predate de persoane care au doctoratul, dar niciun fel de practică în domeniu”. Interesant e că Eusebiu Ştefănescu este profesor doctor…
Fundaţia Calea Victoriei: artă pentru toţi
Învăţământul de artă, înţelegând prin acesta inclusiv (sau mai ales) artele plastice, a fost obligat să se restrângă la programele şi proiectele unor ONG-uri. Iar cele care şi-au propus să îmbine educaţia cu domeniul artistic de referinţă sunt destul de puţine: Fundaţia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, Fundaţia Calea Victoriei, Organizaţia IRSCA Gifted Education şi nou-înfiinţata Fundaţie „Avangarda”. Deşi au acelaşi domeniu de referinţă, sunt diferite între ele, prin target. „Nu ne adresăm olimpicilor, ci oamenilor normali care doresc să se formeze şi să se iniţieze în domenii concrete din zona ştiinţelor umaniste” – spune Sandra Ecobescu, unul dintre cei trei membri fondatori ai Fundaţiei Calea Victoriei (ceilalţi doi sunt Neagu Djuvara şi Irina Grigore). „Spre deosebire de educaţia tradiţională, care se concentrează pe colectarea de informaţii, fără a avea ca rezultat un sistem articulat de gândire sau o cultură generală solidă, cursurile noastre pun un accent deosebit asupra creativităţii şi dialogului deschis dintre profesor şi cursant”. În privinţa cursurilor de arte plastice, enumerăm câteva care se desfăşoară chiar în această perioadă: Curs de modelaj pentru copii, Atelier de mozaic, Atelier de pictură şi creativitate, Atelier de grafică, Jocul de-a pictorul etc.
Fundaţia Dan Voiculescu: educaţie complementară pentru „excelenţi”
ONG-urile cu cea mai clară şi mai targetată activitate (în sensul că se referă la educaţia de excelenţă, care cuprinde şi creaţia artistică) sunt Fundaţia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României şi Organizaţia IRSCA Gifted Education.
În 2007, Fundaţia Dan Voiculescu a înfiinţat Clubul de Excelenţă, care reuneşte unii dintre cei mai buni tineri, cu rezultate şi performanţe deosebite în mai multe domenii de activitate, printre care şi arta. Pentru a-i susţine în dezvoltarea talentului artistic şi completarea abilităţilor individuale, dar şi pentru a le oferi şansa de a fi cunoscuţi, fundaţia organizează, din 2007, în fiecare an, cursuri de pictură, desen, modelaj, grafică şi alte programe speciale de educaţie complementară. Pe lângă pregătirea de specialitate, aceşti tineri beneficiază şi de un program de consiliere psihologică, prin care sunt ajutaţi să-şi dezvolte creativitatea şi să-şi atingă nivelul maxim de potenţial. Vorbind despre necesitatea unor astfel de programe, psihologul Trisi Nicoleta Cristea, director al Fundaţiei Dan Voiculescu, spune: „Pentru o dezvoltare armonioasă, copiii şi tinerii au nevoie de a acumula cunoştinţele în domenii conexe, complementare, prin programe de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, care au rolul de a-i ajuta să se cunoască mai bine şi de a-şi clădi propriul drum, conform nu numai aspiraţiilor, ci şi aptitudinilor personale”. Printre cei mai talentaţi tineri ai Clubului de Excelenţă se numără tinerii pictori Radu Chiruţă (18 ani), Miruna Botezan (15 ani), Daniel Nolevschi (17 ani), Mihnea Mihail (14 ani), dar şi supertalentaţii muzicieni Mircea Dumitrescu („Micuţul Paganini”, în vârstă de 12 ani), Andreea Tuduriu (o voce excepţională, care a luat marele premiu la festivalul internaţional „Little Stars”, organizat în Sankt Petersburg, anul acesta, 11 ani), Matei Bucur Mihăescu (15 ani, pianist şi compozitor), Mircea Gogoncea, cel mai premiat elev din România (121 diplome în 7 domenii diferite).
Gifted Education, un concept pentru mase, dar şi pentru supradotaţi
Promotorul educaţiei de excelenţă în România este prof. dr. Florian Colceag. În 2004, el a înfiinţat organizaţia IRSCA Gifted Education, care urmăreşte, printre altele, să creeze un mediu armonios pentru dezvoltarea inteligenţelor multiple, a creativităţii umane şi a realizării personale.
„Educaţia de excelenţă este o formă a educaţiei de masă cu programe specifice, orientate spre dezvoltarea abilităţilor tuturor copiilor”, spune Florian Colceag. În 2005, IRSCA Gifted Education a iniţiat şi a fondat EDUGATE – Consorţiul Român pentru Educaţia Copiilor şi Tinerilor Supradotaţi şi Talentaţi. Printre talentele artistice descoperite şi susţinute de IRSCA se numără: Noni Ene (canto clasic), Alexandra Abrudan (violonistă), Ana-Cristina Silvestru (pianistă), Mircea Ştefan Gogoncea (chitară clasică), Monica Hurdubei (pianistă), Maia Ştefana Oprea (pictoriţă, aflată acum în SUA), Ştefan Lucuţ (graphic designer).
Cel mai nou proiect extracurricular al IRSCA (coordonat de Lajos Kristof, un fost copil instituţionalizat, descoperit şi „crescut” de Florian Colceag) este Academia inteligenţelor, care va cuprinde, printre altele, Clubul de teatru (25 de copii), Clubul de dans (40 de copii), Clubul redacţiei revistei ARTES (20 de copii).
Se pune totuşi întrebarea: de ce nu se predau artele plastice în liceele sau facultăţile private? E simplu: costurile! Salariile profesorilor sunt deduse din taxele şcolare. Or, disciplinele vocaţionale au avut întotdeauna un număr mai mic de aspiranţi decât celelalte, ceea ce înseamnă că numărul profesorilor tinde să fie egal cu cel al studenţilor. Ceea ce implică nişte taxe enorme şi, evident, tăierea elanului vocaţional. Atât din partea instituţiilor private, cât şi din partea posibililor studenţi.