Iata ce vor invata copiii in clasa pregatitoare

Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a publicat recent pe pagina web proprie pachetul curricular destinat clasei pregatitoare. Acesta contine programele scolare pentru clasa pregatitoare, precum si planul-cadru aferent primelor clase ale invatamantului primar. Documentele sunt supuse dezbaterii publice, astfel incat toti cei interesati pot contribui cu propuneri constructive.

Pachetul curricular aferent clasei pregatitoare contine programele scolare pentru urmatoarele discipline:

1. Comunicare in limba romana

2. Educatie pentru societate

3. Religie

4. Matematica si explorarea mediului

5. Muzica si miscare

6. TIC – Jocul cu calculatorul

7. Educatie fizica si sport

8. Consiliere

9. Arte vizuale si lucru manual.

Comunicare in limba romana

In urma dezvoltarii competentelor de comunicare, elevul va avea urmatorul profil:

–      civilizat, sociabil, comunicativ, implicat, interesat, creativ;

–      va intelege ca poate comunica, transmitand celor din imediata apropiere propriile ganduri intr-un mod care sa-l faca inteles;

–      va respecta regulile unui dialog civilizat;

–      va descoperi ca poate comunica folosind o multitudine de limbaje conventionale si neconventionale;

–      va reflecta la importanta comunicarii in viata fiecaruia si se va apropia mai usor de bogatia transmisa prin intermediul mesajelor scrise;

–      va observa ca prin intermediul comunicarii se poate apropia de cei din jurul sau, stabilind relatii armonioase;

–      va fi interesat sa gaseasca solutii la diferite probleme prin intermediul comunicarii, cartilor, calculatorului;

–      va cunoaste unde/cum gaseste informatiile de care are nevoie;

–      va descoperi placerea lecturii dintr-o carte.

Matematica si explorarea mediului

Ce profil va avea elevul care va parcurge un curriculum integrat, centrat pe dezvoltarea gandirii la MATEMATICA ȘI EXPLORAREA MEDIULUI?

• va folosi notiunile invatate in situatii cotidiene;

• va raspunde coerent la o intrebare de tipul ”Ce s-ar intampla daca….?”

• va cauta modalitati de a depasi dificultatile in rezolvarea unei probleme sau situatii problema;

• va prezenta rezultatele intr-o maniera organizata, eventual sub forma unor mici proiecte;

• va dezvolta o atitudine favorabila fata de stiinta si cunoastere in general.

Muzica si miscare

Disciplina Muzica si miscare se inscrie in planul de invatamant in Aria curriculara Arte si tehnologii, alaturi de Arte vizuale si Lucru manual. Ea contribuie la stimularea copilului in manifestarea curiozitatii pentru diferite forme de expresivitate artistica si pentru exprimarea sensibilitatii artistice prin intermediul unor mijloace simple. In cadrul Ciclului achizitiilor fundamentale se asigura un parcurs educativ specific etapei intuitive, ca prima etapa din cadrul educatiei muzicale.

TIC -Jocul cu calculatorul  

Programa scolara a disciplinei TIC (Jocul cu calculatorul) are ca finalitate familiarizarea, prin joc, a copiilor, cu noile tehnologii pentru o invatare activa, inovativa si creativa, prin:

– explorarea diferitelor componente si functii ale computerului sau ale altor dispozitive digitale disponibile in mediul apropiat;

– utilizarea unor resurse si aplicatii TIC in activitatile de invatare (explorare, selectie, procesare si creare de continut digital);

– dezvoltarea unei atitudini critice asupra beneficiilor si riscurilor utilizarii tehnologiilor de informare si comunicare asupra vietii cotidiene, a invatarii si a relatiilor cu cei din jur.

Dezvoltare personala

Programa scolara a disciplinei Dezvoltare personala are ca finalitate dobandirea increderii in sine si a starii de bine a copiilor, prin:

– Manifestarea interesului pentru autocunoastere si a atitudinii pozitive fata de sine;

– Aplicarea abilitatilor de comunicare si interrelationare in diferite contexte;

– Utilizarea abilitatilor si atitudinilor de invatare;

– Explorarea dezvoltarii carierei;

– Construirea si mentinerea unui stil de viata de calitate.

De ce Arte vizuale si nu Educatie plastica?

Domeniul artelor vizuale acopera: pictura, desen, grafica, arta decorativa (tapiserie, scenografie, ceramica, vestimentatie, design, arta bijuteriilor etc.), fotografie artistica, arta tiparului, sculptura, arhitectura, arta monumentala, artele spectacolului etc. Toate acestea sunt prezente in cotidian si omul contemporan se raporteaza la ele. Ocupandu-ne doar de Educatia plastica, nu am face altceva decat sa limitam sfera preocuparilor si intereselor copiilor. In secolul pe care il traversam, acestia sunt expusi unei multitudini de informatii si influente, cele mai multe venind pe cale vizuala. Cu cat ne ocupam mai devreme de explorarea in adancime a unor concepte-cheie specifice limbajului vizual, cu atat avem sanse mai mari ca elevii sa faca alegeri pertinente si corecte. Capacitatea de a comunica prin arta este ca antrenamentul sportiv – trebuie practicat constant pentru a realiza o forma buna. Aceasta nu va inseamna insa, sub nicio forma, o incarcare informationala suplimentara.

De ce Lucru manual si nu Abilitati practice?  

Sintagma „hand made” este prezenta aproape in toate culturile lumii, din cele mai vechi timpuri, si are greutate pentru ca se refera atat produsul obtinut cat si la atitudinea din spatele crearii respectivului produs. Prin reintoarcerea la Lucru manual dorim sa mutam accentul de pe insusirea diverselor tehnici si formarea unor abilitati practice, pe formarea caracterului. Multi specialisti din domeniu considera ca practicarea indelungata a lucrarilor manuale este o adevarata scoala de cultura morala. Mai pe scurt spus, nu e destul sa stim sa ne folosim mainile, ci trebuie sa putem face asta in mod responsabil si inteligent.

Copiii trebuie sa invete sa rezolve probleme practice din viata de zi cu zi, dar sa le si pese de felul in care o fac. Primul pas intr-un astfel de demers este trezirea interesului. Interesul este parghia care ridica muntii si suscita efortul cel mai autentic si cel mai profund. Iar interesul se naste din sanul realitatii vizibile si palpabile. Asadar, ar trebui sa cream ocazii in care copiii sa-si exercite actiunea asupra realitatii, hranindu-si experienta si curiozitatea din ea.

en_US