1. Care este scopul examenelor
Mutati concentrarea de pe «examenele ca o cale de a te judeca» catre «examenele ca o cale de a te ajuta sa inveti». Invatati copilul ca scopul examenelor este de a-i da ocazia sa «arate» ce a invatat, realizand in acelasi timp unde are mai multa nevoie de ajutor.
2. Cum se analizeaza rezultatele
Cand testele s-au terminat si notele sunt date, fie ca rezultatele obtinute de copil sunt foarte bune, fie ca nu sunt asa cum ati sperat, merita sa-l faceti sa se gandeasca de ce s-a intamplat acest lucru. Daca s-a descurcat bine, care a fost secretul? Ce pasi intelepti a facut?
Daca rezultatul a fost mai slab decat cel asteptat, a fost ceva ce nu a putut controla, cum ar fi faptul ca s-a simtit rau in acea zi sau a primit intrebari din materialul pe care nu il citise? Sau, cand priveste inapoi, abordarea a fost gresita?
O idee este s-a il puneti pe copil sa schiteze un plan de actiune pentru data urmatoare sau un ghid de “secrete pentru succes” pentru un frate sau o sora mai mica. Nu trebuie sa fie ceva prea serios.
Ar putea avea un titlu de genul : “Cum sa nu iei nota mica la Cunoasterea Mediului”, cu baloane sau ilustratii, daca copilului ii place sa deseneze.
3. Cum trebuie sa fie recompensa
Daca doriti sa laudati sau sa recompensati copilul pentru rezultatele sale de la examene, faceti acest lucru pentru efortul depus, pentru atitudinea sa sau pentru progresul personal, mai degraba decat pentru rezultatele concrete. A fost demonstrat faptul ca elevii cu «scopuri de invatare» au rezultate mai bune pe termen lung decat cei cu «scopuri de performanta».
Atunci cand gresesc ceva, nu se darama lumea; de fapt, copiii au un motiv sa descopere de ce au avut un esec in acel domeniu si ce ar putea face pentru a fi mai buni in viitor.