Povestea românului care a dezvoltat o nouă știință
În acest an se împlinesc 100 de ani de la brevetarea teoriei sonicității de către inginerul român Gogu Constantinescu, care a revoluționat știința.
Despre Gogu Constantinescu, creatorul noii ştiinţe numită sonicitate, putem spune fără să greşim că a fost cel mai prolific inventator român (317 brevete de invenţii) şi de asemenea un mare om de ştiinţă.
Deşi încă de la vârsta de 45 de ani a fost proclamat unul dintre cei 17 lideri ai lumii ştiinţifice alături de Einstein, Marconi, Rutherford, Curie, Edison etc., el este totodată, şi pe nedrept, un mare necunoscut.
Spre comparaţie, Henri Coandă, alt mare inventator român, este cunoscut de toată lumea. Aproape că nu este nici un român care să nu ştie cine a fost el şi ce a făcut. Aproape că nu există oraş din România care să nu aibă o stradă cu numele de „Henri Coandă“. În schimb sunt foarte puţine persoane (chiar intelectuali) care să ştie, măcar aşa cât de cât, cine a fost Gogu Constantinescu, iar ca stradă care să poarte numele lui, personal am întâlnit una una singură prăfuită şi uitată de lume undeva în zona industrială Pipera, din Bucureşti.
Cu toate acestea Gogu Constantinescu are nu mai puţin de 317 brevete de invenţie (unele foarte spectaculoase) şi este creatorul unei noi ştiinţe (sonicitatea), pe când Henri Coandă are „doar“ aproximativ 250 de brevete.
Una din cauzele acestei situaţii este lipsa de informaţii în acest domeniu. Cartea „Teoria Sonicităţii“ scrisă de Gogu Constantinescu în 1919 a fost tipărită de Amiralitatea britanică doar în 150 de exemplare distribuite sub semnătură unor persoane care uneori unu aveau legătură directă cu acest domeniu. În România cartea a fost tradusă de prof. Dionisie Germani şi publicată în 1922 şi 1985 dar tot într-un număr restrâns de exemplare.
Au trecut aproximativ 100 de ani de când Gogu Constantinescu a demonstrat că lichidele sunt compresibile, că au o elasticitate comparabilă cu a oţelului şi a creat o mulţime de invenţii spectaculoase pe această bază şi cu toate acestea chiar şi azi profesorii şi manualele de fizică decretează victorioase în faţa elevilor: „lichidele sunt practic incompresibile“.
Faptul că Gogu Constantinescu era cu mult înaintea timpului său e demonstrat chiar de prima invenţie care l-a făcut cunoscut şi care a demonstrat că sonicitatea este o ştiinţă viabilă: dispozitivul de sincronizare a focului mitralierei printre palele elicei de avion. Acest dispozitiv a fost fabricat în 50.000 de exemplare şi a permis forţelor aeriene britanice să câştige supremaţia asupra celor germane în Primul Război Mondial. Rolul lui era să regleze focul mitralierei astfel încât gloanţele să treacă printre palele elicei fără să le lovească, mărind eficienţa tirului. Bineînţeles că nemţii au doborât avioane britanice şi au studiat acest dispozitiv, dar pentru ei dispozitivul era o imposibilitate tehnică. De ce? Simplu: pentru că şi lor le-au spus profesorii la şcoală că „lichidele sunt practic incompresibile“.
Din acelaşi motiv, la una din demostraţiile făcute de Gogu Constantinescu cu dispozitivele sale, un savant englez a început să cotrobăie pe sub masă ca să vadă „unde e jmecheria“.
O altă invenţie importantă a lui Gogu Constantinescu este convertorul de cuplu. Pe scurt acesta este o cutie de viteze automată care a permis construirea unui automobil cu un motor de 500 cmc care consuma doar 2(doi) litri de benzină la 100 km, la o viteză de 75 km/h şi având 4 persoane la bord. Automobil care nici măcar nu era aerodinamic. Iar aceasta se petrecea cu aproape 80 de ani în urmă.
Spre comparaţie cutiile de viteze automate care echipează automobilele moderne din ziua de azi, au ca efect o uşoară creşterea a consumului de combustibil, comparativ cu un automobil echipat cu o cutie de viteze manuală.
Şi tot spre comparaţie automobilele moderne de azi au motoare de cel puţin 1000 cmc şi un consum real de cel puţin 5 litri de combustibil la 100 km, deşi sunt burduşite cu dispozitive avansate de de injecţie şi cu tot felul de dispozitive ultra moderne de control a injecţiei, toate având rolul de a reduce consumul de combustibil.
Printre alte invenţii mai enumerăm: primul pod din beton armat, sirenă sonică, sistem sonic de injecţie pentru motoarele diesel, motoare sonice, transmiterea energiei la distanţă prin conducte sonice, ciocane sonice.
Cu peste 400 de brevete de invenţii înregistrate de-a lungul vieţii sale, Gogu Constantinescu este unul dintre cei mai prolifici inventatori români din toate timpurile. Printre ideile sale cele mai cunoscute se numără un dispozitiv de perforare a rocilor, un sistem de sincronizare a mitralierelor cu elicele avioanelor de vânătoare folosite de britanici în Primul Război Mondial şi un strămoş al transmisiei automate cu variaţie continuă de astăzi.
George „Gogu” Constantinescu este o personalitate nu foarte cunoscută, din păcate. Românul născut în anul 1881 în Craiova este unul dintre cei mai importanți oameni de știință ai secolului al XX-lea, numele său aflat printre cele ale lui Edison, Marie Curie, Graham Bell etc.
Acesta a dezvoltat o nouă știință: sonicitate, fiind o ramură a mecanicii care se ocupă cu transmiterea prin vibrații și prin unde energia sau a puterea mecanică în masa corpurilor lichide și a corpurilor solide
Mintea inventatorului român s-a făcut remarcată încă de când era mic, acesta construind, în anii în care era elev în clasele primare, chiar un telefon cu ajutorul căruia comunica din dormitor cu mama sa care se afla bucătărie sau în curte. Constantinescu a urmat Școala Națională de Drumuri și Poduri și a obținut diploma în Inginerie Civilă şi Militară, în 1904.
Cele peste 400 brevete de invenții ar trebui să-l facă pe Gogu Constantinescu să nu fie uitat în filele cărților de istorie și să devină o figură emblematică a României. Multe dintre aceste invenții au fost patentate în diferite țări, precum SUA, Danemarca, Elveția și altele, însă nu toate au fost acceptate, iar altele nu au fost niciodată publicate. Însă cu un simplu calcul matematic, lui Constantinescu în medie la fiecare două luni i-a fost brevetat câte o invenție.
Perforatorul de roci, convertizorul sonic de cuplu (care a condus la crearea unui automobil cu transmisie automată), sistemul de sincronizare a mitralierelor cu elicele avioanelor britanice de război sunt printre cele mai cunoscute și importante invenții ale românului.
De asemenea, acesta a fost printre primii care a folosit betonul-armat în România, iar printre clădirile construite de acesta se numără: Cazinoul din Constanţa, Castelul de apă de la Periş, podurile de peste râul Siret, Palatul Patriarhiei, Hotelul Athenee Palace, Marea Moschee din Constanţa. La doi an de la absolvirea studiilor, a proiectat primul pod de beton armat cu traverse drepte din România.