Definirea supradotării

    Supradotarea este o manifestare umană deosebită, cu multiple fațete, având ca element comun excepționalitatea și fiind realizată prin combinarea fericită a unor capacități intelectuale și aptitudini deosebite cu anumite trăsături de personalitate (și în condițiile unui mediu socio-familial-cultural favorizant). Copiii supradotați nu constituie un grup populațional omogen. Nu se poate vorbi de un profil psihologic unic.Totuși, supradotații constituie un grup aparte, care se diferențiază prin caracteristicile de personalitate, stil de învățare, mod de interacționare cu semenii etc.Ei trebuie considerați persoane cu nevoi speciale, tocmai pentru că sunt speciali.

    Elevul supradotat este acel subiect cu o capacitate intelectuală superioară mediei, (la nivel psihometric, peste 130),observându-se diferențe cognitive atât la nuvel cantitativ, cât și calitativ, o maturitate mai mare (percepție și memorie vizualǎ), dezvoltarea capacității metacognitive la o varstă timpurie (aproximativ 6 ani) și intuiție în rezolvarea problemelor, talent creativ și motivație intrinsecă pentru învățare, precocitate și talent.

    Cea mai completǎ definiție a supradotǎrii a fost prezentatǎ în Raportul Maryland, propus de Comisia pentru Educație a Ministerului Educației din Statele Unite (la Congresul pe tema educației, 1971). Conform ei, copiii supradotați și talentați sunt acei copii capabili de performanțe ridicate, care demonstreazǎ achiziții și/sau abilitǎți potențiale, precum: capacitate intelectuală generală, aptitudine academică specifică, gândire creativă sau productivă, capacitate de lider, arte vizuale și reprezentative, capacitate psihomotorie.

    Conform ultimelor definiţii, sunt considerate supradotate acele persoane care prezintă spontaneitate  şi / sau un înalt randament  în oricare dintre următoarele domenii:

  • abilitate intelectuală generală;
  • talent academic;
  • abilităţi de gândire creativă;
  • abilităţi de lider;
  • artele vizuale şi de reprezentare;
  • abilităţi psihomotorii.

    Probabil suntem tentati sa privim aceste lucruri dintr-o perspectiva idealista, dar este cunoscut deja faptul că cei mai mulţi copii superior înzestraţi au tendinţa de a se izola de ceilalţi. Sunt absorbiţi de preocupările lor preferenţiale si adesea se specializează în mod precoce, astfel depăşindu-i pe anumite planuri pe cei de aceiaşi vârstă. Greutatea cu care gasesc un limbaj comun de comunicare naturală cu cei de varsta lor, ii determina de obicei să se izoleze. Aceasta reprezinta o dificultate pentru dezvoltarea lor firească, maturizarea lor pe plan social, fizic sau intelectual. Aceștia prezintă frustrări deosebite și nu sunt puține cazurile de copii supradotați cu tendință de abandon școlar sau de adulți supradotați care și-au format o nișă nouă și personală pe care s-au dezvoltat creând eventual noi tehnologii sau noi câmpuri de interes, ca o rezolvare a frustrărilor proprii și ca o reacție la ostilitatea socială.

    Majoritatea specialiştilor apreciază copiii supradotati ca fiind precoci, cu o inteligenţă de excepţie ce îşi pune amprenta asupra întregului comportament. Sub raport comportamental aceşti copii nu se integrează întotdeauna bine în colectiv, sunt mai preocupaţi de ideile lor, devin mai puţin atenţi la unele lecţii ce nu se ridică la nivelor lor, se abat de la norme şcolare, fac comentarii asupra regulilor impuse dând impresia de obrăznicie. Un raport al Centrului Naţional de Programe pentru Copiii Mici a scos in evidenta  faptul că reuşita la şcoală nu poate fi previzibilă în funcţie de anumite fapte ale copilului sau de capacitatea precoce de a citi, ci de înclinaţiile emoţionale şi sociale: siguranţa de sine şi interesul.

Definitii ale supradotarii

    Supradotat sau supranormal (sau supernormal, vezi China) reprezintă normalul potenţialului uman atins însă de un număr redus de oameni. Acest normal cuprinde calităţi intelectuale, artistice, etice, de comunicare sau creativitate ieşite cu mult din comun

  • SUPRADOTAT, adj. (despre copii) Cu calităţi intelectuale ieşite din comun – Supra + dotat (după fr. surdoue) (DEX)
  • Astăzi nu există o concluzie clară asupra unei explicaţii sau definiţii exacte a conceputului de inteligenţă
  • Teorii academice moderne recunosc că testele de IQ nu sunt adevărata măsură a inteligenţei şi că au diverse interpretări sau conotaţii culturale sau de limbaj.
  • Cercetări continue în studiul inteligentei sugerează că există multiple forme de inteligenţă – (cel putin) 8 inteligente multiple, dupa Dr Howard Gardner –, şi nu numai forma de inteligenţă academică, care este principalul aspect măsurat într-un test IQ. Educaţia psihologică actuală recunoaşte că există multe tipuri diferite de supradotare şi în aceeaşi măsură, şi mulţi factori diferiţi de recunoaştere a acesteia, ceea ce impune o abordare inclusivă, multi-faţetată pentru identificarea unui supradotat.
  • Un om este gifted daca a ales la un moment dat aceasta cale. El se formeaza cu tot cu abilitati personale in functie de aceste alegeri. Potential toti oamenii pot fi gifted, dar majoritatea prefera sa se subutilizeze si sa traiasca fara evolutie personala, sau cu evolutie personala redusa. Aceasta caracteristica (task comitment) este cea care determina concentrarea eforturilor personale intr-o directie clara. Task comitment este factorul declansator al formarii de abilitati si al acceptarii creativitatii in mod separat. Un om auto-motivat pentru dezvoltare personala are toate sansele de a mari valoarea propriilor abilitati. Pentru a stimula acest lucru in gifted education se foloseste gruparea copiilor in functie de abilitati.
  • Populatia planetara are o crestere medie anuala a inteligentei cu 0.2 % de puncte IQ, in timp ce populatia gifted cu 4% de puncte IQ aceasta diferenta face diferenta dintre cei ce sunt remorcati si cei ce remorcheaza. Din aceste motive gifted education este un invatamant de masa orientat spre metodologii de emancipare a fiintei umane si de eliberare a potentialelor proprii, iar metodologiile didactice din gifted education au fost obtinute prin studiul caracteristicilor populatiei de oameni gifted si apoi oferite tuturor. Oamenii gasesc resursele de a solutiona problemele mari cand au un orizont de evolutie proprie. Acesta atrage atentia si canalizeaza eforturile. Se pare ca nu putem trai fara orizonturi ci putem doar supravietui. In concluzie trebuie sa le dam oamenilor orizonturi. Gifted education invata oamenii sa le identifice.
  • În momentul actual supradotarea se defineşte folosind factori de tip IQ (coeficent de inteligenta), SQ (coeficient de spiritualitate), EQ (coeficient de sensibilitate emoţională) şi alti indici.

Folosind însă IQ-ul pentru indicarea supradotării urmatoarea curbă Gauss indică:

  • 85 – 99 Lower normal / Normal inferior
  • 100 – 114 Upper normal / Normal superior
  • 115 – 129 Bright / Strălucitor
  • 130 – 144 Gifted / Talentat
  • 145 – 159 Highly gifted / Talent superior
  • 160 – 180 Profoundly gifted / Profund talentat
  • peste 180 Genius / Geniu
ro_RO