CONCLUZII Conferința ”Modelul tradițional și Modele educaţionale alternative”

webdidactica

CONCLUZII

Conferința ”Modelul tradițional și Modele educaţionale alternative – perspective multiple ale unei educații moderne, care răspund nevoilor actuale ale copiilor şi ale comunităţii educaţionale”, din cadrul programului Conferințele WEBDIDACTICA Educațional.

Prima conferință WEBDIDACTICA din acest an, care a avut loc online, pe 25 ianuarie, a adus în discuție o temă de mare interes, atât pentru profesori, cât și pentru părinți și formatori în educație.

Timp de 3 ore, specialiști, cercetători în educație, doctori în științele educației, psiholog, profesori, consilieri educationali și nu în ultimul rând, formatori în educație, cu certificări internaționale, au prezentat cele mai importante sisteme alternative de la noi din țară, acreditate de Ministerul Educației.

Deși nu există nici o cercetare recentă în ceea ce privește evoluția sistemelor alternative în România, ultima fiind realizată de unul dintre guest speakerii conferinței, Dr. Monica Cuciureanu, în 2011, evenimentul organizat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a avut ca scop crearea unui new wave în ceea ce pluralismul educațional și inovația în învățământ, ca urmare a interesului tot mai crescut pentru sistemele alternative și dinamizarea învățământului.

Toți speakerii prezenți la eveniment au încercat că contureze realitatea educațională în care ne aflăm, și le-au oferit celor peste 700 de participanți la conferință, decidenţi în domeniul politicilor educaţionale, cadre didactice, părinţi, opinie publică, caracteristici specifice fiecărei alternative educaționale, dar şi puncte comune în domeniul strategiilor didactice, precum și tehnici specifice utilizate la clasă, într-un schimb de bune practici, oferind perspective multiple pentru valorizarea alternativelor educaționale.

Obiectivul final al conferinței a fost acela de a oferi, prin intermediul celor mai buni specialiști în educație alternativă, instrumente de lucru utile atât pentru practicienii din învăţământul tradiţional, cât şi din cel alternativ.

Indiferent de alternativa aleasă de către părinți, este important ca profesorii să fie flexibili, pentru că, în acest fel, copilul este pus, de fiecare dată, pe primul loc

Una dintre cele mai importante concluzii desprinse din prezentarea doamnei Dr. Monica Cuciureanu, doctor în științele educației,  filolog, cercetător științific, membru Comisia Națională a Alternativelor Educaționale, Președinte al Asociației Planul Jena România, a fost următoarea:

”În România sunt mai multe sisteme alternative educaționale și, în urmă cu câțiva ani, problema principală era legată de faptul că nu exista continuitate. Între timp, aceste aspecte au fost reglementate, deoarece, din ce în ce mai multe școli care funcționează pe modele alternative, au acreditări pentru sistemul gimnazial și liceal. Indiferent de alternativa aleasă de către părinți, este important ca profesorii să fie flexibili, pentru că, în acest fel, copilul este pus, de fiecare dată, pe primul loc”.

Părinţii nu vor ca micuţii lor să aibă parte de metode învechite de educaţie. Vor școli în care copiii să se simtă liberi, să meargă fără teamă

De aceea, am considerat potrivit să invităm, tot în calitate de Guest Speaker, și un părinte, care a ales o metodă alternativă de educație, pentru copiii săi. Este un nume foarte cunoscut, o mare artistă, o mare cântăreață a României, o voce specială, învățătoare la bază și părinte a doi copii care studiază, de la vârsta de 3 ani, în sistemul internațional francez.

”În ultima vreme se discută mai mult, ca niciodată, despre sisteme alternative de învățământ în România și în întreaga lume. Părinţii nu vor ca micuţii lor să aibă parte de metode învechite de educaţie. Vor școli în care copiii să se simtă liberi, să meargă fără teamă, să aibă timp să se joace după şcoală şi nu să stea cocoşaţi deasupra temelor timp de patru, cinci ore. Vor ca abilităţile şi pasiunile copiilor să fie încurajate în cadrul orelor de curs, vor o şcoală care să îi pregătească cu adevărat pentru lumea cea mare, nu una care le îndeasă cu de-a sila informaţii în cap”, a spus doamna Sanda Ladoși.

Nu există o formulă ideală pentru toți copiii, fiecare părinte își cunoaște cel mai bine copilul și alege în funcție de nevoile acestuia și valorile pe care le îmbrățișează sistemul de învățământ”, a mai spus aceasta.

Curriculum internațional bilingv or English-only?

”Indiferent dacă alegem sistemul bilingv sau english only, accentul este pus pe fluență și învățare experiențială”, a spus doamna Julieta Petre, Fondatorul Școlii Internaționale CLAS din Snagov, profesor EFL – gradul 1, cu experiență în școli internaționale și trainer acreditat Jolly Learning.

Alina Cristiana Dumitrache, doctor în științele educației, fondatorul primei școli de inspirație finlandeză din România, psiholog și consilier de dezvoltare personală, a spus, printre altele:

”Este important să ținem cont și de context. Sistemele educaționale alternative trebuie să fie adaptate specificului zonal. Este important să creăm un cadru cât mai adecvat, pentru ca elevii să vină, cu drag, la școală, să dăm importanță vieții interioare a copilului”.

”Copilul trebuie să se simtă mai întâi văzut și apreciat. Și, abia după aceea, începe procesul de învățare. Când ceea ce suntem este ceea ce ne dorim cu adevărat, să fim, putem să vorbim despre fericire”, este una dintre concluziile desprinse din prezentarea doamnei Anca Trifu, Director și Fondator Școala Montessori MONTERRA, Membru fondator și Președinte A.D.E.M.R., Pedagog Montessori cu diplomă AMI 0-3 ani.

Ceea ce este cel mai evident e faptul că toate metodele sunt centrate pe elev

Despre conceptul “Educație pentru libertate” a vorbit doamna Laura Cristian, psiholog, profesor pentru învățământul primar la Liceul Waldorf Cluj, membru în consiliul director al Federației Waldorf România, consilier educațional și parental în cadrul proiectului “Părințeală cu înțeles”.

”Nu există ființă umană care să nu tânjească după libertate. Libertatea individuală este esențială pentru prosperitatea noastră fizică, materială, spirituală”, a spus aceasta.

Laura Cristian a mai spus că a descoperit multe lucruri comune la metodele alternative de predare, prezentate în cadrul conferinței WEBDIDACTICA. ”Ceea ce este cel mai evident e faptul că toate metodele sunt centrate pe elev”, a conchis aceasta.

Coziana Zaharia, de 22 ani învățătoare la școala „Ionel Teodoreanu” din București, ultimii 19 ani petrecându-i în clase în care principiile democratice și învățarea colaborativă, specifice alternativei educaționale Step by Step, selectată, în 2019, ca Profesor MERITO, dintre cei 12 selectați anual, a reiterat faptul ca ”indiferent de metodele alternative educaționale  alese, important este să punem copilul pe primul loc”.

Școlile cu predare alternativă îi educă pe copii într-un ritm diferit și acordă mai multă importanță valorilor intangibile și dezvoltării armonioase și plenare a ființei

Alternativele educaţionale au apărut la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX şi s-au conturat ca o mişcare pedagogică internaţională, în raport de opoziţie cu pedagogia tradiţională, atât în Europa cât şi în America.

Dacă ar fi să desprindem o concluzie generală a acestui eveniment maraton ar fi aceea că, prin această reformă educațională care se dorește, din ce în ce mai mult, trebuie să se aibă în vedere ca procesul instructiv-educativ să se realizeze prin aplicarea metodelor moderne, astfel încât copiii să fie determinați în a descoperi și cunoaște, ei înșiși, noi informații, oferindu-le un mediu în care ei pot să înveţe să distingă, să diferențieze, să categoriseasca şi să emită judecăți, pentru a se descurca, cu ușurință, în viață și pentru a fi, cu adevărat, utili societății.

Spre deosebire de modelul tradițional, pedagogiile alternative au în centrul lor o filozofie specifică, ce presupune educarea copilului ca ființă completă (spirit și intelect) și respectul față de copil, ca individ cu drepturi egale. Funcționând ca adevărate comunități, școlile cu predare alternativă îi educă pe copii într-un ritm diferit și acordă mai multă importanță valorilor intangibile și dezvoltării armonioase și plenare a ființei.

 

ro_RO