Ceredeev Daniela

A trecut deja un an de când am invitat-o pe doamna profesoară Daniela Ceredeev să se înscrie în competiţia pe care o propuneţi. A acceptat atunci după suficiente insistenţe din partea noastră. Din nefericire – nu am reuşit s-o susţinem până la capăt şi să convingem că îşi merită locul în Liga Profesorilor Excepţionali. Suntem puţini… doar 82 de voluntari, copii şi tineri din mediul rural, din comunităţi interetnice, din sate cu un orizont economic şi cultural atât de sărac!

Anul trecut, imediat după anunţarea câştigătorilor, ne-am promis cu toţii că vom regândi felul în care să  o determinăm pe doamna să participe la competiţie, în aşa fel încât să convingem că e într-adevăr un om special şi minunat care a făcut din munca pentru ceilalţi şi din pasiunea pentru educaţie un crez. Numai că timpul a trecut mult-mult prea repede, noi am realizat împreună cu dânsa alte şi alte  proiecte ce au schimbat şi schimbă viaţa celor din această parte a ţării, dar nu am reuşit s-o convingem să mai participe  la concurs şi în acest an.

E deja foarte târziu şi credem că e şansa noastră de a ne face auziţi, aşa încât vom folosi aplicaţia realizată de Doamna  în anul precedent, încercând să completăm informaţiile măcar în parte. Iar dacă nu vom reuşi, ne vom mângâia cu gândul că am putut vorbi oamenilor despre un profesor dedicat şi minunat.

 “Sunt profesor de peste 20 de ani şi mă conving zilnic că Cerul m-a iubit atunci când mi-a încredinţat această şansă. Iubesc oamenii, profesia şi fiecare copil pe care îl întâlnesc este pentru mine o minunată şi irepetabilă lecţie de viaţă. Nu ştiu dacă aş putea numi o anume motivaţie de a deveni profesor. Eram pe atunci o tânără care visa şi credea că pasiunea pentru ceea ce faci e cheia oricărei reuşite şi că dacă tu crezi cu adevărat în tot ceea ce e bine şi frumos şi înălţător în oameni, atunci binele şi frumosul şi omenia vin de la sine. Cred că profesia aceasta m-a ales pe mine şi sunt recunoscătoare fiecărei clipe din cariera mea de profesor. Aş minţi dacă aş spune că totul a fost uşor, că zilele mele s-au înlănţuit firesc şi simplu şi lipsit de griji, că nu am avut parte de suferinţă şi dezamăgiri şi că nu m-a încercat niciodată gândul de a abandona „catedra”, dar toate acestea n-au avut preţ decât o clipă şi am primit de la fiecare înţelepciunea de a învăţa despre mine, despre oameni şi despre viaţă.

Mi-am asumat din convingere şi de drag o anume formă de apostolat, aceea de a-i ajuta pe cei de aici să se descopere, să se dezvăluie lumii în întreagă frumuseţea şi complexitatea lor sufletească, să înveţe să se arate lumii exact aşa cum sunt, să înveţe încrederea de sine şi să lupte pentru reuşita lor în viaţă. Am ştiut că le pot fi dascăl şi prieten, mentor şi model, prietenă şi soră şi mamă. Şi m-am străduit să nu-i dezamăgesc.”

Ne repetăm. A fi profesor e felul  dânsei de a trăi. Atunci când iubeşti ceea ce faci, nimic, dar nimic, nu poate fi numit efort, ci motivare de a-ţi face datoria până la capăt, voinţă de a reuşi, devotament. Încearcă să suplinească neajunsurile materiale prin creativitate şi multă muncă, gândeşte pozitiv şi se străduieşte ca şi noi („prietenii săi mai mici” )să învăţăm să privim astfel orice experienţă de viaţă, gândeşte mereu noi şi noi proiecte care să răspundă nevoilor  noastre de educaţie, dezvoltare şi învăţare continuă.

E profesor şi coordonator de voluntari şi spune că cea mai bună lecţie este exemplul personal. Orele şi activităţile sale sunt un spaţiu deschis şi democratic, unde evaluarea formativă este normă. Numai aşa ne formăm ca persoane care vor învăţa toată viaţa şi vor avea încredere în forţele proprii. Susţine ascultarea activă, acceptă opiniile noastre şi ţine cont de personalitatea fiecăruia,  nu e de acord cu umilirea nimănui, corectează abaterile de comportament în mod transparent şi cu o atitudine pozitivă, ne încurajează să spunem pot şi eu şi să fim pozitivi în toate, utilizează un limbaj activizant, face mai curând  sugestii decât să dea ordine, ni se adresează întotdeauna folosind întotdeauna prenumele  noastre, încurajeaza.

şi laudă orice încercare de a face ceva, oferă feedback pozitiv şi constructiv, foloseşte un limbaj şi terminologii simple, nu compară elevii între ei, încurajează creativitatea – chiar dacă programele şcolare obligă uneori la sufocarea personalitatea copiilor, conştientizează faptul că pentru cei din faţa catedrei  este un model.

http://ziarullumina.ro/autor/daniela-ceredeev

Ştie că orice copil, ca şi adulţii – de altfel, nu primeşte  cu uşurinţă eşecurile şi dezaprobarea celor din jur şi are grijă să ofere feedback direct, imediat şi personalizat de fiecare dată; are grijă să ne acorde timp să ne autoevaluăm şi e u coach desăvârşit.  Se întâmplă adeseori ca foşti elevi ai  săi să vină, ani de-a rândul după ce-şi termină studiile,  să-i vorbească despre ceea ce au realizat, despre preocupările lor, dar şi despre dezamăgiri şi insatisfacţii, cu un tonus optimist şi echilibrat, obiectiv şi neincriminatoriu.

Simţim cu toţii că suntem partenerii  săi, prietenii săi şi garanţia sustenabilităţii proiectelor pe care le propune. Ne învaţă în fiecare zi să muncim în echipă  şi repetăm zi de zi lecţia valorilor netrecătoare: încredere, preţuirea celuilalt şi respectul părerilor tuturor, empatie, onestitate, echilibru interior, colaborare, negociere, consecvenţă, asumarea responsabilităţii, persuasiune şi libertate în gândire.

http://adevarul.ro/continut/stiri/daniela-ceredeev

Voluntariază din 2008 în mai multe organizaţii ale societăţii civile: membru fondator şi membru CD Fundaţia româno-belgiene The Open Network for the community developement (TON); membru fondator Asociaţia Proiect Pro Europa; membru Federaţia ce Sprijină Dezvoltarea Voluntariatului în România (VOLUM); membru Asociaţia de Ajutor Mutual (ADAM) Moldoviţa; coordonator Grupul Local de Tineret Ciumârna.

În toate aceste organizaţii  coordonează activităţi cu caracter socio-umanitar pentru copii şi tineri,  pentru vârstnici aflaţi în dificultate şi pentru persoane cu nevoi speciale după modelul internaţional al mutualităţii, iar la Gala Naţională a Voluntarilor a primit trofeul Coordonatorul de Voluntari al anului 2015.

A. Dezvoltare comunitară

În 2011 a înfiinţat Grupul Local de Tineret 4Kids Ciumârna – grup informal de tineret ce numără la această dată 72 de voluntari. Cele mai multe dintre proiectele pe care le propune sunt organizate cu şi pentru copii şi tineri.

1. Caravana After School – program gratuit de mentorat, coaching şi tutoriat între elevi oferit celor peste 550 de copii din cele 5 şcoli ale comunei Vatra Moldoviţei, pe tot parcursul acestui an şcolar (am fost prezenţi în fiecare zi, câte 4-5 ore, într-o altă şcoală).

2. Centrul de Dezvoltare Locală Ciumârna, spaţiu multifuncţional – minibibliotecă, sală de training pentru copii şi tineri, ludotecă şi spaţiu de primire şi comunicare pentru copiii cu posibilităţi reduse – în care derulăm de trei ani activităţi educative diverse.

Beneficiarii proiectului nu sunt doar voluntarii GLT, ci şi 150 de copii şi tineri din comunitate, aproximativ 60 de seniori antrenaţi în mod direct în activităţile cu tinerii, 125 copii şi tineri asistaţi în Aşezământul Social „Sfântul Leontie” Rădăuţi, 35 de copii şi tineri asistaţi la Centrul de Plasament „Visătorii” Fundu Moldovei.

Proiectul a fost premiat ca Proiectul anului în domeniul Educaţie la Gala Naţională a Voluntarilor – 2014.

3. Program de asistenţă a bătrânilor la domiciliu, VIZIDOM.

Periodic, mergem la domiciliile bătrânilor şi îi ajutăm la curăţenie, cumpărături, alte treburi casnice, le oferim daruri, le procurăm medicamente sau le ducem echipamente medicale. Le pregătim, de asemenea, cu sprijinul organizaţiei de femei, pachete alimentare şi pachete de curăţenie/igienă personală.

B. Educaţie

4. Programul de promovare a lecturii “Citeşte şi tu!”, 5 ediţii consecutive, dintre care doar ultima a beneficiat de o finanţare a Comisiei Europene prin Programul Tineret în Acţiune, Acţiunea 1.2 – Iniţiative ale tinerilor.

5. Caravana Reality-Voice, un alt proiect TIA, care a debutat în Săptămâna Europeană a Tineretului şi a plecat de la realitatea că tinerii sunt mult prea uşor etichetaţi de către membrii comunităţilor cărora aparţin, în special, şi de către societate, în general. Am descoperit 5 comunităţi din zone diferite ale ţării în care există grupuri informale de tineri şi am cunoscut activitatea grupurilor „la ele acasă”. Astfel: tinerii romi din satul Viscri, BV; tinerii romano-catolici din Slatina- Timiş, CS; tinerii maghiari din Cehu Silvaniei, SJ; tineri din Borşa –  MM şi tinerii din Poieniţa-Dumitreşti, VN.

C. Mediu şi responsabilitate socială

6. Learn About Nature! – prin care am construit singurul foişor educativ din şcolile sucevene (42 mp), un spaţiu ideal pentru orele de curs în aer liber şi pentru activităţi de educaţie nonformală.

7.  Grădina cu flori de leac –  singura alee terapeutică în spaţiu şcolar în regiunea N-E;

D. Formare personală şi profesională

Dar cea mai importantă realizare este aceea că a facilitat participarea copiilor şi tinerilor, dar şi a tinerilor şomeri şi a femeilor din comunitate la sesiuni diverse de formare; 230 participanţi, 28 sesiuni de formare.

*Descrierile profesorilor sunt redate intregral conform informatiilor prezente în formularul de înscrieri.

ro_RO