Ce probleme au copiii supradotați în cadrul școlii?

Copiii cu abilitati deosebite intampina de multe ori si in multe medii probleme. Ei nu sunt intotdeauna intelesi de societate si nu isi gasesc atat de usor locul intr-un sistem care este construit pentru a incadra bine media societatii si nu varfurile sale din punct de vedere academic. Copiii supradotati sunt adesea nestimulati corespunzator si abilitatile lor nu sunt puse in valoare.

In cartea „Copiii inzestrati si talentati; Manual pentru parinti”, a fost scris un tip de chestionar la care parintii copiilor cu abilitati speciale au raspuns. Acesta a fost completat si trimis inapoi. Iata ce raspuns au dat parintii la intrebarea „Ce probleme au intalnit copiii?”: „Problemele celor inzestrati au loc mai mult in cadrul scolii decat in cadrul comunitatii. Acest fapt este datorat fara indoiala optiunilor mult mai diversificate din cadrul comunitatii. Cele mai multe plangeri ale parintilor au fost despre plictiseala si animozitate.

Aceste plangeri au fost inregistrate in mai mult de jumatate din raspunsuri. Cativa s-au plans despre predarea defectuoasa si despre comportamentul negativist al copiilor. Doar cate un comentariu a avut ca subiect abuzul, conformismul, temele excesive, probleme la anumite materii si imaturitatea.”

Foarte multi dintre parinti au spus ca profesorii nu dezvolta indeajuns de mult capacitatile copiilor si ca uneori chiar ii pedepsesc pe copii din cauza abilitatilor lor. Acesta este un abuz si un lucru care nu ar trebui sa se intample niciodata. Este o situatie regretabila ca un copil cu talente deosebite, care are o inzestrare, este pus in situatia de a se simti rau pentru capacitatile pe care le are. Nu numai ca nu este ajutat sa se integreze, nu numai ca nu este sustinut sa isi dezvolte abilitatile, dar este, mai mult, impiedicat sa se bucure de ceea ce poate face si este pe nedrept pedepsit.

Profesorii adesea isi doresc sa aiba clase cu nivel mediu, care sa poata sa fie usor de tinut sub control si care sa nu implice prea multe provocari. De aceea profesorii nu vor accepta usor copiii supradotati intr-o clasa de elevi: „Profesorul ei de anul acesta se simte confortabil intr-o situatie de clasa standardizata. S-a demonstrat ca nu s-a familiarizat cu dosarele copiilor din anii trecuti. Este preocupata doar de un comportament adecvat al copiilor in clasa si orice este prea complicat si dificil nu isi gaseste locul in materia predata; de aceea exista prea putine ocazii pentru implicarea elevilor.”

Profesorii se simt uneori depasiti de capacitatea minunata a copiilor care au talente deosebite si atunci ii fac sa se simta inferiori pentru a putea sa ii tina sub control. Este o situatie intalnita destul de des si din pacate multi copii ajung sa deteste mersul la scoala pentru ca nu reusesc sa se integreze si nu gasesc sensul: „Profesorii, in special barbatii, l-au ridiculizat pentru a-l pune la punct atunci cand a introdus notiuni si provocari din lecturile sale. Altii i-au dat note nemeritat de mici si l-au fortat sa isi justifice indelung raspunsurile. A devenit cinic in privinta scolii ca loc de invatare si despre respectul pentru invatare in randul colegilor sai.”

O problema importanta este substimularea copiilor care au abilitati mai mari decat ale mediei clasei. Ei incep sa se plictiseasca si de aceea uneori sunt vazuti ca fiind copii problema: „A fost clasificat ca fiind hiperactiv de catre profesor in primele doua clase si de aceea nu a fost acceptat in programul pentru copii inzestrati pana nu i s-a facut EEG. Doctorul a spus ca era doar plictisit si ca nu primea suficiente provocari si ca nu era hiperactiv.”

Exista deci destul de multe probleme pe care parintii copiilor inzestrati le-au semnalat in chestionarul dat. Este important sa fie studiate si cunoscute raspunsurile parintilor pentru ca acestia cunosc foarte bine problemele copiilor lor, mai ales problemele legate de adaptare la mediul academic.

Sursa: consultanta-psihologica.com

ro_RO