Cand copilul inventeaza scuze

Deseori, ne este mai usor sa inventam o scuza pentru a evita o situatie neplacuta decat a recunoaste un adevar. Si adulti fiind, atunci cand esuam in a realiza ceva ce am promis, tindem sa gasim justificari, fie fata de noi insine, fie fata de ceilalti. Cum procedezi insa cand observi ca fiul sau fiica ta procedeaza astfel in fiecare zi, iar scuzele devin din ce in ce mai putin veridice?

Cum recunosti un copil care mai tot timpul inventeaza scuze?

  • mereu ofera motive pentru care nu a dus la indeplinire o serie de sarcini care i s-au delegat
  • uita destul de frecvent sa faca anumite activitati care se cer
  • uita materiale pe care ar fi trebuit sa le pregateasca, sa le aiba la el (de exemplu, cartile si caietele pentru scoala, acuarelele, blocul de desen, banii pentru biletul la teatru/cinema etc.)
  • mereu asteapta concesii, negocieri propuse de cei din jur
  • intotdeauna altcineva este responsabil pentru un rezultat prost si niciodata nu isi recunoaste propria greseala/vina

Care sunt consecintele unor astfel de comportamente?

  • Parintii si alti adulti care interactioneaza cu copilul se simt frustrati.
  • Atmosfera la scoala este deseori perturbata, iar copilul devine centru al atentiei.
  • Cadrele didactice se vad nevoite sa caute solutii pentru a inlocui ceea ce copilul tau uita sa aduca la scoala (materialele didactice etc.).
  • Colegii de clasa, parintii, precum si cadrele didactice pot sa dezvolte comportamente de respingere si indepartare a copilului care cauta mereu scuze. In acelasi timp, asteptarile acestora vor fi mult mai scazute fata de copil.
  • Prietenii si colegii pot sa-l evite pe copil, refuzand sa il implice in proiecte de grup tocmai pentru ca stiu ca nu vor putea sa se bazeze pe acesta.

Cum poti sa actionezi?

1. Analizeaza ce se ascunde in spatele scuzelor, nu scuzele in sine. De cele mai multe ori, copiii inventeaza scuze atunci cand si-au pierdut interesul pentru o activitate sau cand li se pare prea dificila.(Uneori isi pierd interesul tocmai pentru ca este prea dificil ce li se cere.)

2. De fiecare data cand copilul ofera o scuza in loc de un rezultat concret, intreaba-te daca activitatea pe care i-ai solicitat-o ii este intr-adevar potrivita si daca nu cumva s-ar descurca mai bine daca i-ai cere altceva. (De exemplu, in loc sa ii ceri sa te ajute sa gatesti, poate prefera sa puna masa si sa ajute la spalatul vaselor la finalul mesei.)

3. Asigura-te ca atunci cand ii oferi copilului o serie de sarcini, copilul stie cum anume sa le indeplineasca si daca ele se pliaza pe particularitatile de dezvoltare ale micutului.

4. In situatii in care copilul vine cu scuze fiindca nu a facut sau nu vrea sa faca ceva, cauta sa ii oferi solutia cea mai rapida si cea mai usoara, astfel incat sa nu ii lasi vreo portita de scapare. De exemplu, daca copilul spune “Nu pot sa-mi fac temele pentru ca am uitat sa-mi notez ce ne-a cerut doamna”, raspunde-i: “Suna-ti colegul de banca si iti va spune el ce ai de facut”. Sau la replica “Nu-mi fac tema fiindca nu-mi gasesc caietele”, poti sa-ti oferi ajutorul in a cauta caietele. Dupa ce ati depasit “dificultatile” pe care le-a invocat copilul, observa-l in continuare pentru a descoperi ce ii produce de fapt dificultati: poate tema este prea dificila, poate nu a inteles lectia respectiva etc.

5. Pentru a nu invoca scuza uitarii “am uitat”, reaminteste-i copilului pe parcursul unei zile, de doua-trei ori daca este cazul, ce anume trebuie sa faca pana la finalul zilei (temele, curatenie, mici cumparaturi, sa scoata la plimbare animalul de companie etc.)

6. Atunci cand ceri o explicatie copilului pentru ca nu si-a indeplinit una dintre sarcini nu utiliza cuvantele “scuza” sau “alibi/motiv”, ci formuleaza totul in termeni de alegere: “De ce ai ales sa nu iti faci curatenie in camera astazi?”, “de ce ai ales sa nu iei cu tine manualul la scoala?”. Cu astfel de formulari, copilul va trebui sa isi explice alegerea facuta, nemaiputand utiliza scuzele.

7. Aminteste-ti ca uneori scuzele pot insemna si lipsa unor abilitati sau o incredere in sine scazuta. Asadar, este important sa iti rezervi timp pentru a-l invata pe copil sa realizeze anumite actiuni, sa ii explici cum functioneaza anumite lucruri si sa ai rabdare pentru a te asigura ca a inteles. De asemenea, evita sa sanctionezi greselile sale sau sa folosesti ironia atunci cand nu reuseste sa faca pe cat de bine ti-ai dori.

Sursa: suntparinte.ro

ro_RO