Viitorul pieței muncii aduce atât provocări, cât și oportunități, iar sistemul educațional românesc necesită ajustări pentru a răspunde nevoilor contemporane. Este concluzia Conferinței „Webdidactica – Meseriile viitorului, adaptarea educației la piața muncii”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României. Evenimentul a reunit o serie de experți educaționali, specialiști în piața muncii, profesori și psihologi pentru a adresa o întrebare crucială: cum pregătim tinerii de azi pentru joburile de mâine?
În contextul unei schimbări radicale a pieței muncii, participanții la conferință au explorat nevoia urgentă de adaptare a curriculumului școlar. Prof. Univ. dr. Lucian Ciolan a subliniat că: „curriculumul nostru ar trebui să evolueze dincolo de încărcarea cu informații de memorat, înspre o structură care prioritizează dezvoltarea abilităților de gândire critică, reflexivă și practică. Trebuie să dedicăm spațiu real dezvoltării acestor abilități, pentru ca tinerii să fie cu adevărat pregătiți pentru provocările complexe ale societății moderne.” Declarația profesorului Ciolan atrage atenția asupra unei nevoi fundamentale: abandonarea sistemului de învățare bazat pe memorare, în favoarea dezvoltării unor abilități ce vor deveni critice într-o lume în continuă schimbare.
În cadrul conferinței, fosta ministră a Educației, Ecaterina Andronescu, a prezentat lista profesiile viitorului, dar și urgențele din educație: curriculum diferențiat adecvat generațiilor din școli, opțiunilor și schimbărilor tehnologice; structură stabilă a anului școlar, compatibilă cu vârsta celor școliți; predarea și evaluarea centrate pe înțelegere; reglementarea relațiilor școală-părinți-instituții cu rol în administrarea sistemului de educație.
Specialiștii prezenți la Webdidactica 2024 au subliniat că tehnologia va fi „cuvântul de bază” al noii piețe a muncii, transformând fundamental dinamica angajării. Generația Z, tinerii născuți și crescuți într-o eră digitală, va constitui majoritatea forței de muncă în următorii ani, contribuind activ la schimbările accelerate pe care le vedem în prezent.
„30% dintre joburi ar putea fi automatizate până în 2035, iar 60% dintre angajați vor avea nevoie de formare sau recalificare până în 2027. Cele mai căutate competenței vor fi: creativitatea, abilități tehnice și digitale specifice, comptențe de AI și cunoașterea unei limbi străine” spune Bogdan Badea, CEO e-Jobs, accentuând nevoia pentru competențe tehnologice solide.
Pe de altă parte, însă, tehnologia va schimba nu doar tipul de competențe necesare, ci și disponibilitatea anumitor meserii. Anumiți specialiști estimează că unele locuri de muncă, așa cum le cunoaștem astăzi, nu vor mai exista.
„Impactul automatizării și utilizării inteligenței artificiale va fi cel puțin la fel de semnificativ și profund ca cel al mecanizării asupra agriculturii și producției industriale. O parte dintre meserii vor dispărea, altele vor fi create și cele mai multe dintre ele se vor schimba,” susține Anca Tamaș, expert în piața muncii, anticipând un viitor în care adaptabilitatea și formarea continuă vor deveni esențiale.
Concluziile conferinței Webdidactica: Meseriile viitorului – adaptarea la piața muncii vor oferi suport pentru elaborarea „Ghidului meseriilor viitorului”, menit să ofere sprijin și orientare pentru elevi, profesori și părinți în înțelegerea noilor tendințe profesionale. Acest ghid, elaborat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, va servi drept resursă educațională pentru a integra abilitățile necesare pentru carierele emergente în curriculumul școlar.
Evenimentul Webdidactica a adus în prim-plan importanța competiției și adaptabilității, concepte esențiale în toate domeniile și care îi vor ajuta pe tineri să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii de mâine. „Competiția îi va ajuta să se adapteze,” au conchis specialiștii, subliniind că, deși schimbările pot părea provocatoare, ele oferă și oportunități noi pentru cei pregătiți să le îmbrățișeze.
Conferința „Webdidactica – Meseriile viitorului, adaptarea educației la piața muncii” a servit nu doar ca forum de discuție, ci și ca punct de plecare pentru o schimbare sistemică a învățământului, în vederea pregătirii tinerilor pentru o piață a muncii în continuă transformare.