Influența AI asupra copiilor, analizată de specialiști în tehnologie și educație

Influența AI asupra copiilor

Influența AI asupra copiilor a fost analizată de către specialiști din domeniu în ultima conferință WEBDIDACTICA, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României (FDVDR), pe 30 august.

Evenimentul este cea de-a VI-a conferință WEBDIDACTICA din acest an cu tema „Inteligența artificială, o șansă sau o piedică, pentru dezvoltarea creativității copiilor?”.

Unul dintre speakerii prezenți la conferința WEBDIDACTICA a fost cunoscutul scriitor și om de televiziune și jurnalist în domeniul științei Alexandru Mironov.

El a răspuns întrebărilor participanților, explicând că nu trebuie să avem temeri când vorbim despre dezvoltarea inteligenței artificiale (IA) și că sunt țări precum Arabia Saudită care finanțează, încă de pe acum, ideile viitorului.

„Ei au un minister al viitorului care are păstrate fonduri pentru a pune în practică mai târziu idei științifice ce sunt în prezent în formare. Cei mai importanți cercetători ai lumii sunt atrași în acest demers și plătiți pentru a fi pregătiți să dezvolte aceste idei”, a povestit Mironov. Scriitorul a spus că nu mai târziu de anul 2035 se estimează că fiecare cetățean al planetei din țările civilizate ar putea avea în proprietate un robot care să îl ajute la diferite activități.

„În Japonia, se cunoaște faptul că există multe persoane care au depășit deja vârsta de 100 de ani. Pentru a compensa singurătatea multe din aceste persoane au deja un robot pe nume Asimo care se dovedește a fi un companion valoros pentru un om aflat la o asemenea vârstă”, a mai povestit Mironov.

Influența AI asupra copiilor: Peste 2 ore devine toxic pentru mintea umană

Un alt speaker care a abordat tema conferinței răspunzând la întrebările participanților este psihologul Gabriela Maalouf. Aceasta a explicat că folosirea excesivă a  inteligenței artificiale de către copii și tineri ar putea conduce în timp la o diminuare a inteligenței emoționale.

Psihologul spune că este de datoria adulților să  fie responsabili și să stabilească limite în ceea ce privește folosirea tehnologiei de către copii.

„Stabilirea limitelor în folosirea tehnologiei este de dorit, pentru că știm din neuroștiințe că utilizarea a mai mult de 2 ore a acestui substituent pentru realitate este foarte toxic pentru minte”, a precizat Maalouf.

Suedia și povestea manualelor digitale

Un alt speaker al conferinței care a vorbit despre impactul tehnologiei digitale asupra educației a fost prof. univ. dr. Corina Dumitrescu, co-fondator și director Nordic Elite School, președinte al Senatului Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”.

Profesara a explicat faptul că oricât am fi tentați să folosim tehnologia în educație trebuie să nu uităm și specificitățile naturii umane.

„În Suedia a fost făcut un experiment educațional și în ultimii 10 ani nu au mai fost folosite manuale școlare în format fizic, ci doar digital. Din nefericire, experimentul a eșuat și recent această țară a decis revenirea la manualele tipărite. Iată deci că dezvoltarea cognitivă a copiilor se face mai bine cu creionul pe hârtie decât pe calculator”, a povestit Corina Dumitrescu.

Influența AI asupra copiilor: Avansăm tehnologic sau ….stagnăm?

Un alt speaker, invitat special al conferinței a fost Ionuț Budișteanu, inginer, fost bursier al Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României și câștigător marelui premiu de 75.000 de dolari la concursul de inventică Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF) din SUA.

În urma acestui succes, revista americană TIME Magazine l-a nominalizat pe Ionuț Budișteanu printre cei mai influenți tineri din lume. El este de asemenea creatorul primei cryptomonede românești, numită WebDollar.

Ionuț Budișteanu a povestit un fapt inedit care contrazice într-o mare măsură percepția comună asupra tehnologiei actuale și anume faptul că aceasta ar progresa într-un ritm alert. Inventatorul român a remarcat că în ultimii ani capacitatea de procesare electronica a progresat doar cu 20%.

„Când eram copil aveam la dispoziție un calculator ce avea un procesor cu o frecvență de doar 33  MHz. 10 ani mai târziu a apărut procesorul de 1GHz, deci cu o viteză de 33 de ori mai mare. În ultimii zece ani vitezele procesoarelor au fost crescute cu doar 20 % ceea ce mă face să cred că în esență tehnologia a ajuns la un plafon, iar progresul nu mai este nici pe departe atât de alert precum se crede”, a argumentat tânărul inginer.

Premii pentru participanți

În cadrul conferinței au fost oferite, ca premiu, 50 de invitații gratuite, cu participare online, la Conferința Fischer International 2023, care va avea loc în perioada 1-2 septembrie 2023, la care Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României  este partener educațional.

Conferința WEBDIDACTICA din această lună face parte dintr-o serie de evenimente pe care Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României le organizează periodic pe diferite teme de interes și în cadrul cărora participă ca speakeri specialiști recunoscuți la nivel național și mondial.

 

Biroul de presă FDVDR

ro_RO