Citirea rapidă cultivă pasiunea pentru lectură

În momentul în care simți beneficiile citirii rapide, atitudinea față de lectură se schimbă!

Mulți dintre noi și-ar dori să citească mai multe cărți pe parcursul vieții. Timpul acordat lecturii din păcate scade vertiginos din cauza problemelor ce țin de cotidian și al ritmului alert, un du-te vino continuu, astfel, ajungem să ne mulțumim cu mai puține cărți citite și cu mai multe probleme de rezolvat ce apar intempestiv în viața noastră.

Citirea rapidă ar putea fi o soluție pentru cei care vor să-și îmbogățească cultura și orizontul livresc, consideră Miky Doican, instructor de Citire rapidă & Citire Rapidă Supramentală.

  1. Este adevărat că ideea de citire rapidă cultivă în timp și o pasiune pentru lectură?

Da, cu siguranță este adevarată. În momentul în care simți beneficiile citirii rapide, atitudinea față de lectură se schimbă. Senzația de copleșire pe care o încercăm cu toții în fața cărților necitite de pe birou sau noptieră se transformă într-o senzație de așteptare și emoție placută: oare ce carte urmează? Ce lucruri noi voi afla? Ce poveste interesantă urmează să citesc?

  1. Ce tehnici sunt folosite și ce rezultate pot obține copiii participând la cursurile de citire rapidă?

În lucrul cu cei mici, adaptez tehnicile de citire rapidă și aduc jocul și interactivitatea  pe primul plan. Folosesc tehnici precum pointerul, tehnica 10%, Peg System (un sistem prin care sunt învățați să memoreze mai ușor folosind asocieri) sau palatul de memorie, pentru copiii mai mari. De asemenea, folosesc multe exerciții pentru dezvoltarea musculaturii oculare, a gimnasticii mentale. Astfel, ne antrenăm concentrarea pe termen scurt și mediu, precum și atenția.

Primul beneficiu al acestor tehnici este încrederea în ei și faptul că înteleg că prin antrenament pot reuși. Ei învață să își folosească mintea într-un mod nou, nu doar să memoreze și să reproducă.

Copiii devin mai atenți, citesc mai mult și au rezultate școlare mai bune. E minunat când reușesc să aplice diverse tehnici atunci când se pregătesc pentru școală și obțin rezultate.

 

Citirea rapidă nu este o citire superficială. Este un mod de a citi diferit, alert, implicat.

 

  1. Cum putem folosi această tehnică și în lecturi mai grele precum cele de filosofie, știință sau artă care au nevoie de mai mult timp de procesare și interiorizare?

Unul dintre avantajele extraordinare pe care ti le oferă citirea rapidă este flexibilitatea. Pe scurt, poți adapta viteza cu care citești în funcție de materialul pe care îl ai în fața ta. Atunci când citești doar cu o singură viteză, de obicei între 150-250 de cuvinte pe minut, viteza pe care o dobândesc copiii începând din clasa a VI-VII, poți citi în acest fel orice material, indiferent de complexitatea lui sau de timpul pe care îl ai la dispoziție. Sub această formă ar fi cursul meu de la Fundaṭia Dan Voiculescu.

Pe lângă tehnicile prin care ajungi să îți îmbunătățești viteza cu care citești, citirea rapidă îți oferă și o altă viziune, o altă cale de acces, pe care ajungi să o ai față de orice material scris. Înțelegi cum este utilizată informația, cum să cauți informațiile relevante pentru tine în acel moment. Citirea rapidă nu este o citire superficială. Este un mod de a citi diferit, alert, implicat. Un mod prin care obții mai mult dintr-o carte într-un timp mai scurt. De asemenea îți oferă timpul necesar să accesezi mai multe cărți, mai valoroase.

  1. Cultura, cărțile, lectura ne civilizează și ne transformă în oameni mai buni. Teoretic aceste tehnici ne ajută să evoluăm mai mult în acest sens, însă nu există și un pericol al robotizării, standardizării lecturii de dragul unei cunoașteri mai largi?

Ca orice lucru, depinde cum îl folosești. Însă, adaptabilitatea și flexibilitatea pe care ți le oferă sunt prețioase. Poți folosi citirea rapidă să acumulezi mai multe informații, desigur, însă poți citi pe îndelete o carte spirituală, sa îti iei timp să digeri anumite idei. Sau te poți bucura de lectura unei povești de dragoste oricând dorești. Echilibrul este de preferat și în acest domeniu, bineînțeles.

 

După învățarea tehnicii pointer-ului, cursanții reușesc în aceeași zi să îsi dubleze viteza cu care citesc

 

  1. Este ușor improprie firii umane această tehnică? Cum ați ajuns să predați un astfel de curs pentru copii?

Da, într-adevar este provocator. Nu este suficient să cunoști tehnicile, este necesar un antrenament pe o perioadă suficient de mare pentru a obține rezultate. La workshopurile cu cei mari, după învățarea tehnicii pointer-ului, cursanții reușesc ca în aceeași zi să îsi dubleze viteza cu care citesc. Este cu adevărat un rezultat grozav! La început este indicat să ne dezvățăm de anumite obiceiuri deprinse încă din copilărie. Unul dintre ele îl reprezinta subvocalizarea (vocea pe care o auzim în mintea noastră atunci când citim). Însă vorba unui mentor de-al meu, Jim Kwik: ”Nu am spus că e ușor, am spus că merită efortul”.

Referitor la modul în care am ajuns să predau copiilor, recunosc că nu m-am gândit niciodată că voi ajunge să fac acest lucru. Există, de asemenea, o vorba că nu tu alegi citirea rapidă, citirea rapidă te alege pe tine. Inițial, am învățat pentru mine. Când erau copiii mei mici îmi doream să citesc, iar timpul liber era extrem de puțin. Așa am ajuns să caut o metodă de a-mi îmbunătăți viteza cu care citeam. Apoi, niște prieteni au sugerat că aș putea da această informație mai departe celorlalți. Așa am început acasă, în propria sufragerie, invitând copiii câtorva prieteni. În timp, lucrurile au evoluat.

  1. Care este mulțumirea de fond pe care o resimțiți la aceste cursuri?

Cea mai mare mulțumire pentru mine este atunci când un copil intră în sală și aproape în loc de bună ziua, spune: ”Mikyyyy, am terminat de citit cartea!!!” Recunosc, este o binecuvântare. Să îi vezi atenți, activi, dornici să participe, implicați, este o bucurie imensă. Să știi ca ai contribuit și tu ca lor să le fie mai ușor, mai bine în viață, este minunat.

 

ro_RO