Află de la ce vârstă copilul tău poate să învețe o limbă străină

Copilul tău a împlinit 4 ani și te gândești ce cadou să-i faci? Venim noi cu recomandarea – un curs de limbă străină. Știm, s-ar putea să ți se pară exagerat, dar crede-ne, este cel mai bun cadou pe care poți să il faci micuțului tău și fii sigură că-ți va mulțumi câțiva ani mai târziu.

Îți place ideea, dar te gândești că totuși e prea devreme să studieze o limbă de la 4 ani? Există mai multe puncte de vedere  când se pune în discuție această problemă. Prima recomandare este ca o limbă străină să fie învățată în același timp cu limba maternă.

Iată motivele:

În prima etapă de învățare a limbii copilul este foarte deschis către asimilarea oricărui tip de informație. Reține foarte ușor tot ce vede sau aude. Până la vârsta de 5 ani copiii sunt niște genii mici în materie de lingvistică pentru că au o capacitate uimitoare de a reține – între 20 și 30 de cuvinte noi în fiecare zi.

Atenție însă! Dacă limba străină diferă foarte mult de limba maternă (ex. rusa vs. franceză italiana vs. engleză) și copilul încă este foarte mic (nu vorbește bine prima limbă), atunci poate să apară un inconvenient: accentul.

Odată ce-l înveți de mic pronunția într-o limbă străină, aceasta va servi drept tipar pe mai departe și poate influența felul în care copilul va vorbi în limba maternă (e posibil să păstreze accentul limbii străine în limba maternă, iar mai târziu să aibă probleme cu cititul și scrisul). Din această cauză psihologii specializați în psihologia copilului recomandă să se aștepte până când cei mici vor putea vorbi destul de bine în limba lor. Ulterior să învețe și alta. Oricum, ai mână liberă să încerci să vezi cum merge. În cazurile în care vei observa că micuțul va avea tendința să transpună accentul străin în limba învățată inițial, atunci trebuie să mai aștepți pentru a nu fi nevoita să apelezi mai târziu la serviciile unui logoped.

Deși sunt multe voci care susțin că cea mai optimă vârstă de a începe studierea unei limbi străine este de 3 ani, psihologii ruși sunt de părere că vârsta de 4-5 ani este cea mai indicată pentru această activitate pentru că de la 4 ani un copil deja stăpânește destul de bine o limbă. Unii copii nu sunt pregătiți nici măcar la această vârstă , ci abia la 5 sau chiar la 7 – 8 ani.

Cum îți dai seama dacă micuțul tău este pregătit să învețe o limbă străină?

Principalii „indicatori” ca să-ți dai seama dacă cel mic este pregătit să învețe o limbă străină sunt pronunția corectă în limba maternă, capacitatea de a vorbi fluent și abilitatea de a citi.

Cum să-l înveți corect să vorbească într-o limbă străină?

Un aspect important care ține de asimilarea unei limbi străine este metoda folosită. La vârste mici, învățarea are loc doar verbal, prin dialog, povești și prin diverse scenarii jucate de părinți sau educatoare, adică prin cât mai multă comunicare. Dacă tu, ca părinte, știi bine o limbă străină, atunci îți va fi ușor să-i atragi atenția, fie prin cântecele scurte cântate în limba respectivă pe care le va memora și cel mic, fie prin desenarea diverselor personaje de poveste care vor spune ceva într-o limbă străină, fie prin jocuri interactive în care folosești cât mai mult cuvinte.

Atenție! Nu ții un monolog, ci încerci să creezi un dialog și chiar dacă ai tentația să folosești cuvinte în limba maternă, n-o faci pentru că într-un final copilul nu va vorbi corect în nicio limbă. Mai mult de atât, procesul de stăpânire a gramaticii va deveni mai greoi pentru că este mult mai dificil să corectezi ceva învățat greșit decât să o iei de la zero.

Pe lângă conversațiile pe care le aveți, pune-i să asculte CD-uri cu înregistrări ale unor nativi care vorbesc limba pe care o învață cel mic. Așa îi va fi mai ușor să pronunțe corect cuvinte și să construiască propoziții. De asemenea, cel mic are posibilitatea să-și compare succesele în materie de pronunție.

Ideal pentru un copil este ca să ia primele lecții de limbi străine de la părinți. S-a demonstrat că cei mici sunt foarte motivați să învețe împreună cu părinții. Totuși, dacă nici unul dintre voi nu cunoaște suficient de bine o limbă străină, atunci va trebui să apelezi la ajutorul unui învățător.

Cum îi alegi profesorul de limbi străine?

În primul rând acesta trebuie să aibă practică pedagogică. Să știe cu ce să înceapă și cum să-i explice celui mic în așa fel încât copilul nu doar să învețe niște cuvinte noi, ci să le folosească în conversații. Ca să fii sigură că nu dai greș, asistă de 2-3 ori la orele celor doi ca să vezi care sunt metodele de predare. Un preșcolar niciodată nu va fi atras de teorie sau de tot felul de reguli pe care trebuie să le rețină. Acesta va învăța doar dacă îi va fi interesant, adică – jucându-se.

Învățarea în grup

Copilul poate începe să învețe o limbă străină și în grupuri mici de copii. Spre deosebire de orele particulare, aici va interacționa cu alți copii de seama lui. Astfel procesul de învățare va fi echivalat cu joaca și cu distracția, fapt care-l va face interesat să afle mai multe și să continue să învețe cuvinte noi.

Oricare nu ar fi decizia pe care o iei, ține cont că fiecare copil se dezvoltă în ritmul său. Dacă vezi că după trei săptămâni de ,,cursuri” cel mic nu spune niciun cuvânt în limba străină, nu este un motiv de îngrijorare. Important este să îl motivezi în fiecare etapă de asimilare indiferent de rezultate. Dacă vezi că totuși îi este destul de greu, nu renunța. Pune-i măcar CD-uri să asculte.  Așa va învăța pasiv și va avea abilitatea mai târziu să gândească în ambele limbi, obiectiv mai greu de atins odată cu trecerea anilor. Totuși, regula de bază este că un copil învață cel mai bine prin conversație!

În momentul în care vei auzi prima poezie sau primul cântec într-o limbă străină, roagă-l să ți-o repete cât mai des, atât ție, cât și celorlalți (prieteni, rude). Asta îl va face să-i crească încrederea în sine și să continue să învețe.

Cel mai important pas după alegerea corectă a metodelor de predare/învățare este să-i dezvolți nevoia de a vorbi într-o limbă străină, altfel totul va rămâne la stadiul de joc.

Bine de știut: Capacitatea maxima a unui copil de a absorbi cuvinte ale unei alte limbi decât cea natală apare cam pe la 13 ani, de aceea copiii trebuie inițiați până la această vârstă în tainele unei limbi străine. Specialiștii consideră că după această vârstă, copilul va învăța mult mai greu o limbă străină.

Sursa: bonaonline.ro

ro_RO